fredag 30 november 2007

Nästan matiga morotsmuffins med kanel och muskot

Ibland överraskar man sig själv ändå! Idag har jag komponerat ihop ett muffinsrecept som faktiskt blev ganska bra. Det bästa är att de är saftiga och goda men det sämsta är att de känns lite väl feta och så glömde jag salt! Jag har både smör och olja i och skulle nog pröva att göra med endast smör (ev öka till 100g) eller endast olja (då öka till 1 dl). Jag har nu klämt i mig två stycken och trots allt måste jag nog säga att de är riktigt goda!


Brazilian Linda håller som bekant i trådarna för Lördagsgodis. Det har varit lite si och så för min del att delta där under hösten. Men idag slog jag till. Nu var det allt för länge sedan jag bakade och med julen runt knuten är det bäst att få fart på bakmusklerna igen. Veckans ingrediens är Kanel! Såklart skulle ju kanelbullar funka. Eller varför inte spröda kanelhjärtan. Och kanel kan visst vara bra till annat än i maten också.
Men jag ville prova ngt lite matigare men ändå sött eftersom det trots allt är Lördagsgodis det handlar om. Minns när jag bodde på andra sidan Atlanten och bakade muffins med All-Bran plus. Alltså sorten med de små bruna fiberkorvarna, inte flingorna. Det var långt innan man kunde köpa dessa här i Sverige. Har inte hittat något bra recept och har letat som en galning hela morgonen efter den där hårda pappbiten jag en gång klippt ur från ett paket med just sådana flingor. Men okej. Kanel också. Mototskaka är ju inte så dumt heller förstås. Så mitt lilla bakexprement har idag gått ut på att försöka förena lite fiberrika matigare muffins med den söta morotskakan. Och för att lugna alla ni medvetna konsumenter därute till valet av Kellog's, vill jag bara påpeka att övriga ingredienser, förutom muskoten och bikarbonaten, såklart är KRAV-märkta.


Nästan matiga morotsmuffins med kanel och muskot
ca 15 st

3 1/2 dl dinkelmjöl
2 1/2 dl All-Bran plus
3-4 tsk malen kanel
ca 1 tsk riven muskot
1 1/2 tsk bikarbonat
1/2 dl pumpakärnor

8o g smör, rumsvarmt

1 dl brun farin
2 ägg, rumsvarma
2 1/2 dl naturell yoghurt
1/2 dl raps- eller solrosolja
2 rivna morötter (en fint och en grovt)

Dinkelflingor att garnera med

Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Rör ihop smör, socker och ägg. Tillsätt sedan yoghurten och oljan, en i taget. Rör efter det ner de rivna morötterna. Häll till sist i de torra ingredienserna och rör om med sked. Portionera ut i smörjad muffinsplåt eller i vanliga pappersformar. Denna smet räckte till 15 medelstora muffinsar. Strö lite dinkelflingor på toppen. In i mitten av ugnen på 200 g och grädda i ca 20 minuter. Känn med sticka om de är färdiga. Mina stod i nästan 25 minuter.


Smaklig fika!

2 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Muffinsen verkar jättegoda! Kul att du kom loss till Lördagsgodis den här gången.

Åsa sa...

Ja, det var riktigt kul att röra i bunkarna igen. Det är en speciell känsla som sprider sig i kroppen när man bakar. Som meditation nästan :) Nu ligger dock muffinsarna "gömda" i frysen ;)

Och du, det smakade supergott med kanelkryddat matvete till fruktsalladen!

Related Posts with Thumbnails