torsdag 22 november 2007

Zucchini och kinakål med smak av koriander

Då var man igång igen efter helgen då. Hualigen vad trött man kan vara. Har sedan tre till fyra år tillbaka levt med extremt dålig sömn vilket naturligtvis påverkat allmäntillståndet. Som att ständigt vara på bristningsgränsen. Har under detta året börjat sova lite bättre och periodvis har jag sovit jättemycket. Det är en fröjd att sova en hel natt igenom eller i alla fall sisådär fem sex timmar i streck. Konstigt nog lyckas jag ändå inte riktigt komma i fas. Är trött varesig jag sover eller inte. Kan det vara mörkret måntro? Det har varit en stålande höst fram till ett par veckor sedan då diset och dimman nästlat sig in mellan husen och genom ventilerna. Känns som hela lägenheten är genomruggig. Och nu har det gått på tok för många dagar utan att jag sett skymten av solen.

Och det är just nu som det är som svårast att inte sätta igång bulldegen, fixa småkakor och pröva nya former av kladdkakan och inte minst att ta fram de sparade rabarberna för att göra värsta goda pajen. Men jag har gett mig den på att bli av med sommarkilona till jul så bakandet har fått stå tillbaka en hel del under hösten. Maten är förstås som vanligt; grön och lätt och god. Ja, min frukost, lunch, middag, kvällsmat och mellanmål är allt som oftast nyttiga. Det är ju det där gottiga, gärna hembakat, glass och choklad och ost som gör att jag lägger på mig. Kanske är det också den dåliga sömnen som är en bidragande orsak också som ruckar ämnesomsättningen. Hur som helst, i teorin är det ju egentligen inget svårt att gå ner ett par kilo men i verkligheten... Det är sååååå lätt att hitta tillfällen då jag tycker jag är värd något gott. Att jag har rätt att unna mig en croissant, chokladkaka, bakelse eller vad det nu kan vara. Och väl då, är det ju ingen hejd på vad och hur mycket jag "unnar" mig. Än så länge går det i alla fall bra.

Oftast när jag lagar mat blir det som flera små rätter i en. Det jag äter till lunch en dag kan jag bara lägga till en korv, bönor, eller tofu så blir det en hel middag. Så är det med dagens recept också. Enkel och god för sig själv och en skiva bröd eller lite kokt fullkornspasta. Vill man ha en lite matigare variant går det bra att strimla ner till exempel lite rökt tofu. Du väljer själv vad du är sugen på för dagen.


Zucchini och kinakål med smak av koriander
1 port

ca 100 g zucchini, skivad i strimlor
1/2 gul lök, hackad
ca 50 g strimlad kinakål
olivolja
1/2 pressad lime
havssalt

svartpeppar, nymalen
färsk koriander

Fräs löken en kort stund i upphettad olivolja och tillsätt sedan den skivade zucchinin. Låt fräsa en stund i stekpannan men utan att bli bränd. Salta och peppra och tillsätt den strimlade kinakålen de allra sista minuterna. Pressa sedan över en halv lime och tillsätt även en näve färsk hackad koriander (en rågad tesked hackad koriander på burk). Servera med kokt fullkornspasta och rökt tofu.


Smaklig spis!

3 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Nej, nu är det mörkt nästan hela dagarna. Men snart blir det advent, då är mörkret mer ok - sen blir det ljusare och klarare väder igen! Vad ståndaktig du är som avstår från bullbak och annat lockande. Kul och intensiv helg du verkar ha haft.

Åsa sa...

Advent - då är det snart dags att tappa upp glöggen :) Och innan vi vet ordet av det så har allt vänt :) Haha, och såndaktigheten höll tills igår kväll då jag vräkte i mig en påse hjärtformade Tortilla Chips som jag fick med mig från ett event! Bäst att gå ut på promenad idag då och det illa kvickt!

Recept bröd scones bakning bakrecept choklad sa...

Låter inte som ett dumt recept det, får jag pröva på här i hemmet nån dag.
Fin blogg du har förresten, Kram!
Croissant recept

Related Posts with Thumbnails