torsdag 15 maj 2008

Bloggers Unite - Mänskliga rättigheter

Bloggers Unite


Jag råkade på den här sidan idag Bloggers Unite - Blogging for unite kanske lite i senaste laget nu då klockan redan hunnit bli kvällen, men vad gör man inte för en bättre värld. Jag försöker verkligen hålla mig till mat här men med en magister i mänskliga rättigheter, ordförandeskap i Rädda Barnen och som Rättvismärktambassadör kan jag ju bara inte låta bli att skriva om detta. Men vad ska jag välja att lyfta fram av allt som finns att diskutera vad gäller mänskliga rättigheter. Det enklaste skulle kanske vara att skriva om barnets rättigheter då de ligger mig varmast om hjärtat och dessutom är mitt fokus i jobbsökandet. Ett par timmar av min tid, någon minut av din - tillsammans kan vi förändra utsikten för jordens alla människor.


Var 3:e sekund dör ett barn
18 barn dör varje minut
Världen över dör ca 26 500 varje dag


Och då gäller detta endast barn upp till fem år. De så kallade "silent killers" är fattigdom, hunger, infektionssjukdomar lätta att bota och andra, främst fattigdomsrelaterade, orsaker som t ex uttorkning av för lite eller allt för ofta odrickbart vatten. Trots denna dagligt pågående katastrof hör och ser vi sällan något om detta på nyheterna eller i tidningar. Ludvig Lindström skriver i en debattartikel i Göteborgs Fria om just hur vi ser på människors olika värde. Fast vi skrivit under konventioner som talar om alla människors lika värde. För mer information om läget för världens barn kan ni ladda ner UNICEF's senaste rapport The state of the World's Children 2008: Women and Children - Child Survival


Förutom barns rättigheter är jag mycket intresserad i företags sociala ansvar, så kallat Corporate Social Responsibility (CSR). Ett instrument för företag att jobba med CSR är att utveckla så kallade Code of Conducts, uppförandekoder. Jag måste erkänna att jag har lite svårt för dessa. Inte koderna i sig som enligt flera modeller bör utgå från Internationella arbetsorganisationen ILO regler om arbetsförhållanden (fackföreningsfrihet, förbud mot diskriminering, försäkran om reglerad arbetstid, förbud mot barnarbete mm), konventionen om barnets rättigheter, den allmänna förklaringen om de mänskliga rättigheterna samt lagstiftningen i det aktuella landet. Koderna ska omfatta både inköpande företag, leverantör och underleverantör.

CSR - Socialt ansvarstagande - handlar inte om välgörenhet!
Det jag är kritisk till är hur t ex många stora företag utnyttjar landet i frågas dåliga lagar och kontroller, särskilt vad gäller arbetsmiljö, löner, arbetstider och barnarbete mm. Tar man svenska företag som exempel tycker jag det rimmar illa att engagera sig och lyfta fram sitt sociala ansvarstagande genom att skänka pengar till diverse välgörenhetsorganisationer - samtidigt som man fortsätter bryta mot mänskliga rättigheter, sina egna uppförandekoder.
För några år sedan skrev jag en kort rapport om FIFA, Nike och fotbollstillverkning i Tirpur, Indien. Naturligtvis handlade den inte om fotbollsturneringar, utan snarare om barnarbete. Och hur dessa koder ser fint ut på pappret men bland de multinationella företagen finns ingen vidare kontroll eller personalstyrka att tala om vad gäller arbetet med att själva efterleva sina egna koder. FIFA gjorde vid tillfället mycket reklam för sitt engagemang för att tillsammans med UNICEF få unga tjejer att spela fotboll. Samtidigt som FIFA köpte fotbollar som var handsydda av barn. Min rapport är bara en lite plutt jämfört med allt material som finns om att dessa koder inte efterlevs. Human Rights Watch är en aldrig sinande källa där man hittar en nästintill oändlig mängd rapporter om alla möjliga rättigheter och hur de överträds uti världens alla hörn. Senast igår, onsdag visade Uppdrag granskning samma problem fast med andra företag (kända telefonbolag) och andra produkter (telefonmaster). Men nu måste jag hejda mig själv innan jag skrivit en ny rapport om ämnet ifråga. Måste få ner pulsen igen också innan jag ska sova.



För alla er som blir nyfiken och vill veta mer om mänskliga rättigheter har jag lagat ihop ett litet smörgåsbord av matnyttig information. Det är bara att hugga i!

Rädda Barnen
(Min lokalförening)

Barnombudsmannen

CRIN - Child Rights Information Network

Alla centrala MR-konventioner

De MR-konventioner Sverige har undertecknat

FN - Human Rights

En av mina största förebilder: Thomas Hammarberg. Han har ett CV som heter duga och är just nu Europarådets kommissarie för mänskliga rättigheter.

En mycket intressant och läsvärd text av Danny Brown som ifrågasätter hur det står till med affärer och mänskliga rättigheter. Han ger oss listan på de 12 största sponsorerna för stundande OS.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kan det vara okej som kommer att sätta sak om detta i min lilla personliga blogg om jag skriva en hänvisning till denna webbsida?

Related Posts with Thumbnails