måndag 26 maj 2008

Mina odlade små rödbetor


Liten blev den min röbetsskörd förra året. Men de var väldigt söta och goda :) Sommaren bokstavligen regnade bort och det tog ett par månader för fröna att sätta fart. September och oktober var ganska soliga och fina här och då blev det lite liv i odlingslotten min. Men det hann ju inte riktigt växa till sig ordentligt ändå. Sådde dill, bladspenat och rödbetor. Dillen hann faktiskt växa såpass att det blev någon hackad matsked eller två av den. Recept på vad man kan använda färsk dill till nu i höst hittar du här. Bladspenaten såg jag inte ens skymten av men rödbetorna tog sig trots allt om än väldigt, väldigt lååååångsamt.


Den största betan var ca 7 cm! Såklart var jag ändå tvungen att ansa och koka de små och oj, vad goda de var! Så söta och mjälla som bara färska rödbetor kan vara. Nu har jag satt nya frön som jag definitivt tror ska bli ordentliga rödbetor. Det kan omöjligt regna lika mycket i år som under förra!


Det finns mycket man kan göra med rödbetor som exempelvis rödbetsbiffar, ugnsrostade rödbetsklyftor, inlagda rödbetor, rödbetssallad, råriven rödbeta i risotto, rödbethommus osv men de där första färska rödbetorna gör sig bäst att bara koka. Och sedan, så snart du kan ta i dem, nästan bara klämma av skalet, salta lite lätt och lägg en klick smör över så är måltiden fulländad! Och för er som inte har möjlighet att odla själv, håll ut! Snart kommer de till butikerna, säkert långt innan mina hunnit växa till sig ordentligt. Fram tills dess är det bara att pröva några av de recept jag lämnat förslag på.


Smaklig Spis!

2 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Nej, så mycket regn som ni fick i dina trakter kan det inte komma ett år till. Nu får vi tro att det blir en betydligt bättre sommar för både människor och växtlighet! Så gott med späda nyskördade rödbetor.

Åsa sa...

nässelblom & choklad - Jag har vattnat nästan varje dag nu i ett par veckor för det är så torrt, så torrt här. Men man får väl vara försiktig med vad man önskar sig ;-) Det har i alla fall redan börjat sticka upp små strån där jag sått rödbetor, morötter, bönor och lite annat gott. Nyskördat är bara såååå gott!

Related Posts with Thumbnails