söndag 28 februari 2010

Soltörstig jag

Vy från en skön augustieftermiddag 2009

Vilken helg! Jag har varit på träningsläger sedan i fredags kväll. Träningsvärken gav sig till känna redan under lördag morgon men då var det dags för andra passet. Uppehåll 3 timmar (under vilken jag gick hem, åt, duschade, städade, vilade, packade om väskan och så på med rena träningskläder och jogga tillbaka till träningscentret) och sen tre timmar sparring.
Trodde jag skulle få sova gott en natt av ren utmattning, men ack. Ambulansen kom och hämtade stackars gamla grannen ovanför min lägenhet. Klamp, klamp, klamp ovanför huvudet och i trappen och smäll i dörrar och...Nej, sen gick det såklart inte att sova. Vände och vred på mig så gott det gick. Jo, för kroppen värkte riktigt ordentligt så det var inte helt enkelt.

Måste sova. Måste sova. Ska ju orka träning imorn igen. Och hur ska det gå för grannen? Vad är det som händer med honom på natten. Det är ju tredje natten i rad plingplongtaxin kommer och hämtar honom. Varför skickar de hem honom hela tiden? Måste sova nu så jag orkar imorn.

Trodde inte det var möjligt men ännu en joggingtur men nära 10 kg på ryggen och sen två timmars galen benträning. Men nu är det gjort. Jag är helt enkelt för trött för att göra eller skriva något vettigt. Festade till med kryddigt fullkornsbasmatiris när jag kom hem och en slät bulle till efterätt. Lite modifiering av det länkade receptet:


Nu alltså med Fairtrade fullkornsbasmatiris från Ekostore som jag kokade tillsammans med
2 st stjärnanis
en svart och en grön kardemummakärna och
några bitar av en kanelstång.

Den svarta kardemummakärnan delade jag på mitten och stack några hål i och gjorde ett snitt i den gröna. Ville inte ha alla lösa små korn i för det gäller att plocka bort kryddorna när riset är klart. Inte gott att få ett helt kardemummafrö i munnen annars tycker jag.

Till detta blev det en grönsaksblandning (räcker till 2-3 port) tillagad i stekpannan på
1/2 gul hackad lök
1/2 röd paprika i små bitar
3 kokta jordärtskockor i små bitar
80 g skivade färska champinjoner
100 g kokta kidneybönor och
100 g bladspenat
rapsolja
örtsalt
svartpeppar och
paprikapulver

Ja, en blandning som kan verkar huvudlös och ogenomtänkt. Men hur var det nu? Jag har alltså inte gjort mycket annat än tränat i tre dagar så det blev som det blev. Och som vanligt när jag varken fotar eller skriver ner så blev det faktiskt över förväntan väldigt gott!!!


Förstår inte varför mina centimeter i omfång är konstanta sedan ett halvår tillbaka. Borde ju börja rucka på sig. Jag vill ha på mig mina vanliga träningst-shirts, mina vanliga jeans, mina skjortor och tunikor. Jag vill ha min fina gröna långärmade t-shirt, min lila hoodtröja och skärp i bomullsbyxorna.


Åter in i tankarnas värld. Till alla kringelkrokvägar. Till alla sprickor och avbrott. Till virrvarret och längtan att förstå. Längtan efter att kunna se klart. Törsten efter en ljusare tillvaro.

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails