fredag 8 juli 2011

Jordgubbstårta à la raw food


Värmen i sig har jag ingen större invändning mot men fukten... jag är inte skapt för den. Lederna värker och jag känner mig som hundra år. Minst.
Den gamla lägenheten jag bor i lever även den, liksom min kropp, olika liv beroende på väder och årstid. Nu sväller det överallt. Tapeten bubblar sig. Ytterdörren måste öppnas med hela min tyngd eftersom den sväller så liksom skåpsluckorna och fönsterna, vilka kräver extra muskler, särskilt för att stängas igen till natten. Sprickorna i väggarna trycks ihop så det nästan veckar sig och mer tapet som bubblar sig. Till vintern kommer det börja knäppa i väggarna igen och sprickan åter bli större. Men till dess är det långt kvar och massor av mat kommer tuggas igenom.

Nu när det är som varmast och jag är som mest svullen går det bra att leva på i stort sett bara frukt och en och annan morot. Att sätta på ugnen och baka kaka lockar inte heller. Så vad göra när sötsuget tränger på? Då gör man en rå kaka. Täcker den med så mycket jordgubbar att man nästan skäms och serverar med cashewgrädde.




Jordgubbstårta à la raw food

2-4 port*

1/2 dl paranötter
1 1/2-2 dl valnötter
4-5 färska dadlar
1 krm ekologiskt vaniljpulver
en nypa flingsalt
ev en skvätt agavesirap (lönnsirap går alldeles utmärkt men räknas inte som raw food)
så mycket jordgubbar man vill

Blanda och kör ingredienserna i en mixer. Glöm inte kärna ur dadlarna innan! Om du inte tycker dadlarna håller ihop tillräckligt kan du mixa i lite agavesirap. Platta ut nötsmeten i ett centimetertjockt täcke på ett fat. Garnera med färska jordgubbar och toppa med chokladmynta och servera ev med cashewgrädde. De jordgubbar som inte får plats på toppen serveras i en skål bredvid.


För ett icke rått alternativ så marinera jordgubbarna i lite Crème de cassis, Limoncello, hallonlikör eller något annat gott som faller er i smaken och servera med lättvispad grädde (gärna med en uns vanilj eller socker i)


* Det är en väldigt energirik dessert på grund av alla nötter (det kan t o m hända att det finns ett par msk riven kokos i också) och räcker till fler mindre portioner, lite bara som något sött avslut på en större middag. Eller så blir det två lite större (eller som en hel middag för en person!) portioner. Jordgubbar finns det såklart ingen begränsning av hur mycket man kan äta så det är bara att ösa på.


Smaklig fika!


***

5 kommentarer:

em sa...

Låter jättegott!
Tyvärr kan jag bara få tag på dadlar till jul, och i julas var de slut före jul. Annars brukar jag köpa några extra paket efter jul när de reas.
Hade en jättebra postorderhälsokost förr, men innehavaren pensionerade sig, och jag har inte orkat ta' reda på någon annan. Hos honom kunde jag köpa urkärnade dadlar hela året.
Mitt över hundra år gamla trähus lever också sitt eget liv - för ögonblicket är det en låda i köket jag inte orkar dra' ut.
Margaretha

Ann-Louise sa...

Jordgubbar är helt klart det godaste som finns just nu. Min dotter Vera är helt besatt av dem och det enda hon säger h-e-l-a tiden är gubba, gubba, gubba...

Raw food sa...

Tack för tipset!

Mycket inspirerande :)

Ha det bäst!

Mattias

Åsa sa...

Margaretha - På ön där jag växte upp var matutbudet ganska begränsat. Det har blivit mycket bättre med åren och tar gärna in nya produkter som kunderna efterfrågar. Annars så jobbar de flesta i stan och passar på att handla där om det är något särskilt man vill ha.
Trots det stora utbudet finns det saker som jag letar efter och ibland cyklar långa vägar ut till udda butiker för att få tag på.

Så kanske är vi bortskämda här i stan om att alltid ha tillgång till i stort sett allt. Matintresset är både stort och litet för det har gått många många dagar i livet som jag helst sluppit äta alls. Dagar då jag önskar jag hade frysen full av färdiga portioner att värma osv. Kanske är det bara en sak att sysselsätta sig med, att hitta nöje och mening i något annars så galet meningslöst och förödande liv som mitt.

Mamma har så rätt när hon slänger i ansiktet att jag inte skulle ha tid att må dåligt och fundera på livet om jag istället hade man och barn...


Ann-Louise :) Sååå gott! Jag har aldrig gillat jordgubbssylt, jordgubbssaft osv särskilt mycket men färska jordgubbar rakt upp och ned kan jag äta hur mycket som helst :) Såg en fin bild, hos em ovan , av Chagall på just jordgubbar och tänkte på din kommentar här :)

Mattias - Varsågod! Lycka till med nya Raw Food-butiken!

karin - trattoria sa...

åh så gott det låter! hur är läget annars? :) vi har kommit hem från italien och jag sitter här i ett väldigt mörkt kök och undrar var sommaren tog vägen..kram karin

Related Posts with Thumbnails