torsdag 3 november 2011

Kvällste och huvudbry


För en tid sedan var det riktigt kallt och höstens första minusgrader var ett faktum. Men kylan kom av sig och åter ligger fukten och dimman över stan. Det är nästan ljummet ute och sällan sjunker kvicksilvret under tio grader. Men oavsett temperatur så ökar min te-konsumtion väsentligt under hösten. Kanske är det mörkret, omställningen från sensommar till höst, som får mig att vilja slingra fingrarna runt en varm tekopp.

I veckan har jag som vanligt skrivit inlägg och recept men innan jag ens redigerat, rensat och valt ut bilderna till posterna så lägger datorn av. Hittills har jag själv löst alla problem med datorn men nu måste jag erkänna att jag inte har den blekaste aning om hur jag ska gå till väga för att få bukt med detta. Att lämna till reparationsfirma är inget val för mig då mitt förtroende för reparatörer fått sig en ordentlig törn efter att Roberts Service på Plantagegatan i Göteborg totaldemolerade min dryga ett år gamla mobiltelefon. Den är dödförklarad.

Tyvärr verkar det alltså som att inte bara vara tv:n sjunger på sista versen här hemma utan även datorn. Den har nyligen fyllt två år så vad annat är väl att vänta. Jag kan inte nog betona hur beklämmande jag tycker det är att allt fler av våra tekniska prylar inte längre har någon hållbarhet. Jag saknar ord för vad jag tycker om att en dator med alla tillbehör för tiotusentals kronor inte ska fungera bättre. Ja menar kraschad hårddisk efter 4 mån, batteri slut efter 9, startar inte förrän på tredje, fjärde försöket efter ca 1 1/2 år, fläkten går i stort sett alltid på högvarv (trots att jag aldrig har datorn i knät och t o m har galler mellan den och bordet), det var längesen jag fick sluta titta på film och streamad tv i datorn disken är inte ens halvfull. Allra värst är det när det kommer till bilderna. Det går knappt att ladda ner från kameran innan fläkten rusar och jag hinner inte ens stänga ner alla fönster innan skärmen slocknar och datorn lägger av. Oerhört frustrerande. Jag vet inte hur min dator kommer fungera framöver så med en reservation om att den kan paja lovar jag att göra vad jag kan för att allt ska vara som vanligt. Det kan dock bli ovanligt glest mellan inläggen fram till dess.

Sommargott,
fruktte från Kahls


***

4 kommentarer:

görel sa...

Jag tycker du ska kolla om fläkten är igensatt av damm (om du inte redan har gjort det förstås) -- det är mycket vanligt och kan orsaka många problem. Ibland, men inte alltid, finns det en särskild lucka över fläkten som man kan skruva loss. Om inte får man lossa hela undersida, men det går ju det med. Använd inga metallföremål för att rensa fläkten bara.

Åsa sa...

görel - ja jag har kikat lite på det och anar att jag måste "damma" av den. Dessvärre finns ingen lucka utan jag måste skruva loss hela undersidan. Det är lite det som hindrar mig för jag är rädd att göra sönder något eller inte få ihop den igen...

Det är inte utan att "planned obsolescence" spökar i bakhuvudet...

Anonym sa...

Aaaargh! Det är så frustrerande när datorer börjar strula och man inte har kunskapen att göra något åt det... Men jag hoppas din dator ger dig lite respit så du får vara kvar hos oss i bloggvärlden! =)

em sa...

Jag hoppas du kan hålla igång datorn med konstgjord andning. Bortsett från att det kostar mer pengar än man har, så är det så jobbigt med döende (och döda) datorer.
Jag är luttrad vid det här laget - orkar bara inte hetsa upp mig. Min "riktiga" dator står fortfarande under en stol och väntar på ett mirakel.
Blev tvungen att köpa en ny tumlare i veckan, så nu får jag suga på ramarna ett bra tag framöver. Men den gamla tumlaren var 33 år gammal - så den kunde jag inte klaga på. Bara hoppas att det lika gamla kylskåpet hänger med ett tag till.
Lev väl!
Margaretha

Related Posts with Thumbnails