söndag 20 april 2014

Saffranskryddad zucchini och blomkål

En av mina bästa och mest använda vegetariska kokböcker är Vegetariskt - Mat från Trädgårdscaféet Slottsträdgården Ulriksdal från 2005. Den har på senare år varit mycket eftertraktad men är slut på förlaget. Ingen ny upplaga har heller tryckts. Däremot har samma personer bakom den förra gjort en ny, Slottsträdgården Ulriksdal - mat och njutning från trädgårdscaféet (2013). I vintras fick jag ett exemplar och det är en underdrift att säga förväntningarna var höga. Dessvärre fick jag mig en käftsmäll.
Mer om det en annan dag.

Som vanligt har jag svårt att följa recept till punkt och pricka. Använder de mest som inspiration. Dessutom krävs en del modifiktation på grund av att jag inte vill ha ost i maten eller för att jag inte har någon av de angivna ingredienserna.
Receptet jag föll för igår (ur ovan nämnda nya kokbok) var så gult på bilden att jag antog det var saffran i (vilket det inte var) så jag började spåna på en slags saffranssås. Receptet var även av en kall rätt och jag ville laga varm. Som sagt, inspiration snarare än rättesnöre.
Hoppas detta recept i sin tur kan inspirera någon att laga saffransgult annat än lussebullar och paella. 
Saffranskryddad zucchini och blomkål
2 port

1 zucchini (300 g)
1 litet blomkålshuvud (300 g)
1 liten rödlök
1 kinesisk vitlök (king solo/super solo/solovitlök)
4-5 bitar soltorkade tomater i olja
olivolja
0,5 g saffran
3-4 msk kastanjepuré (osötad)
ca 2 dl vatten/sojamjölk (osötad)
1/2 pressad citron
svartpeppar
ev salt
färsk basilika

Skölj och skiva zucchinin. Lägg skivorna i en skål och salta, för att dra ur vätska. Låt stå ett par timmar. Förslagsvis medan du kör ett par träningspass. Väl hemma igen så häll av vattnet. Skölj ev lätt och krama förskiktigt ur zucchiniskivorna. Låt ligga i ett durkslag under tiden resten förbereds.

Skölj och skär blomkålen i ca 2-3 mm tjocka skivor. 
Strimla rödlöken och fräs i olivolja. Riv vitlöken och låt fräsa tillsammans med rödlöken.
Lägg i blomkålsskivorna och stek med löken på medelvärme 5-10 minuter, tills blomkålen är något mjuk. Rör och då och då.
Hacka under tiden de soltorkade tomaterna och vänd ner, tillsammans med zucchiniskivorna, i blomkålen och löken.

Rör i kastanjepuré och vatten (eller sojamjölk) och blanda samtidigt i saffran. Låt puttra på låg/medelvärme en stund.
Pressa över saften av en halv citron och peppra. Med tanke på att zucchinin är väldigt salt så smaka av - innan det vanemässiga saltande av maten.
Vänd avslutningsvis i rikligt med finstrimlad färsk basilika. 
Servera med svart ris.
Smaklig spis!

* * * 

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails