lördag 18 oktober 2014

Honungskakor med honung från Tjörn

För någon några månader sedan fick jag en stor burk nyslungad honung av bästa Kristiina, direktlevererat från Tjörn. Förmodligen den godaste honung jag smakat på länge. Att det var längesen är egentligen inte så konstigt då jag inte använder honung särskilt mycket. Visst det åker ner en tesked eller två i maten/dressingen då och då men på det stora hela är min honungsförbrukning minimal. Vet inte riktigt vad jag ska med den till annat än äta med sked, direkt ur burken.

Så nu fick det bli till att slå på stort och baka kakor! Receptet är inget annant än ett på vanliga sirapskakor där jag i princip bara bytt ut sirap mot honung.
Honungskakor (med honung från Tjörn)
ca 20 st

100 g smör
1 dl nyslungad honung
1/2 dl strösocker
1 krm äkta vaniljpulver (t ex Bourbon från Khosian tea)
2- 2 1/2 dl vetemjöl (ungefär)
1/2 tsk bikarbonat
en nypa salt

Rör ihop smör, socker och honung. Blanda bikarbonat, vaniljpulver och salt i mjölet och mixa det med smörsockret. Mjölmängden kan variera något så ta inte i allt på en gång utan känn efter på degen som ska bli tillräckligt fast så den går att rulla och forma men inte för torr och smulig.
Rulla degen till två strängar. Lägg på bakplåtpappersklädd plåt och platta ut.
Grädda mitt i ugnen på 175 grader i ca 15 min.
Ta ut plåten och skär bitarna på snedden meddetsamma, innan de svalnat (och stelnat) ordentligt.

Smaklig fika!

* * *

3 kommentarer:

Kristiina sa...

ser helt underbara ut !!!

Åsa sa...

Kristiina - Tack! De blev supergoda. Och honungen är slut för längesen ;-)

Nässelblom och choklad sa...

Så fina de ser ut. Kan tänka mig att det var utmärkt med god honung i dem!

Related Posts with Thumbnails