söndag 18 januari 2015

Bananpannkakor, så 2007.

En kulen dag som denna är det skönt att stanna inne. Äta en sen frukost. Fick den här roliga låten skickad till mig för en tid drygt sju år sedan. Tycker (fortfarande) den är hur skön som helst. Den passar dessutom alldeles utmärkt att svänga loss till i köket. Av någon anledning blev jag lite sugen på att göra bananpankakor till frukost idag ;-)
 
Med tanke på att det gått över sju år sedan jag påbörjade detta inlägg är det på sin plats att uppdatera sig lite. Det var under min vegan-period då jag experimenterade och försökte göra "vanliga" saker utan ägg och mjölk. Då jag aldrig riktigt lyckats bra med produkten No egg (innehåller främst stärkelse, karbonat och citronsyra) och vågar vägra bakpulver så det blir lite si och så med resultaten. Bäst blir det trots allt med ett ägg i. Eller i alla fall en hårdvispad äggvita som försiktigt vänds ner i smeten precis innan stekning.

Periodvis steker jag
alltså plättar, pannkakor och blinier, alla efter olika "recept" då jag höftar och blandar i lite vad jag känner för. Jag testar olika mjölsorter som t ex hampa-, kokos-, hirs- eller kikärtsmjöl. Vätskan varierar också mellan kokosmjölk, div nötmjölk eller vatten.
Hur som helst, nätet dryper av bananpannkakor så det bör inte vara några större problem att hitta något recept som passar just dig. Idag blev det plättar av nedanstående mix.
Bananpannkakor, med ägg
ca 4-5 st

1 medelstor banan
1 dl kokosmjölk
1 1/2 msk hampamjöl
1 - 1 1/2 dl rågmjöl
1 ägg
salt

Mosa bananen med en gaffel. Separera äggets gula och vita. Blanda  gulan med bananen och kokosmjölk. Vispa äggvitan hård och blanda gulan med den mosade bananen och kokosmjölken. Rör i mjölet och salta. Vänd till sist i äggvitan.
Stek i kokosolja.
Servera med apelsinskivor och granatäppelkärnor.

Önskar alla en njutfull söndag!


Ursprung: 10 oktober 2007

2 kommentarer:

Charlotta Ljungblad sa...

Haha, ÄLSKAR titeln på det här inlägget. Hoppas vi ses snart, kompis. Kram!

Åsa sa...

Charlotta - Hehe, det finns oändligt många fler rubriker av detta slag i lager ;-)

Related Posts with Thumbnails