tisdag 27 januari 2015

Rödbetsdipp

Omisskännlig rödbetsdipp uppe i vänstra hörnet
Det är sannolikt omöjligt för mig att äta för mycket rödbetor. Om jag inte hittar på något att blanda dem med äter jag dem i all enkelhet rårivna med olja, apelsin och salt. Eller kokta med salt och olivolja. Rödbetshummus är t ex skåpmat och perfekt på en knäckemacka till mellanmålet.
Jag vet inte vilken gång i ordningen jag mixat till denna slags dipp eller vad jag nu ska kalla det. Skillnaden är bara att jag denna gången försökte mig på att precisera både vikt och mått och framförallt vilka ingredienser som råkade åka i.

Rödbetsdipp
ca 3 dl

4 kokta rödbetor (ca 260 g)
150 g kokta vita bönor (små och stora)
3/4 syrligt äpple (t ex Granny Smith)
1-3 msk olivolja

pumpakärnesalt
1 tsk dijonsenap
1/2-1 pressad citron

salt
svartpeppar

Mixa de kokta rödbetorna, skalat äpple och kokta bönor med olja till en jämn smetliknande massa. Börja med en matsked olja och tillsätt ev mer under tiden.
Mixa sedan i pumpakärnesalt, dijonsenap, pressad citron.
Är dippen för tjock så tillsätt mer olja. Är den å andra sidan för tunn så mixa i mer vita bönor.
Smaka av med salt och svartpeppar.

Servera till nybakat bröd, gärna morots- och citronbröd (vars recept kommer på lördag!).

Smaklig spis!

* * *

2 kommentarer:

Elina sa...

Vad är pumpakärnesalt? Google ger mig inget svar.

Åsa sa...

Elina - Hehe, jag är inte stor nog för google ;-)
Så klantigt av mig att inte länka till receptet bara för det är ett salt jag gjort tidigare - pumpafrösalt Dessutom tydligen döpt till "frö" istället för "kärne"
Busenkelt och mycket användbart till en hel del i köket :-)
Lycka till!

Related Posts with Thumbnails