söndag 29 mars 2015

Böngryta med svarta kikärtor

Svarta kikärtor. En delikatess svår att få tag på. Lyllos mig som köpte med mig något kg hem från Italien. Bland annat från Le Stanzie och så en påse från bakluckan på en bil. Det var just under besöket på agriturismon som jag fick nys på de svarta kikärtorna. Tyvärr var det kött i så jag smakade aldrig på den. De svarta kikärtorna dök aldrig upp igen under resan så jag är glad att jag köpte med mig hem. Men vad göra med dem?

Det fick helt enkelt bli en slags caponata eller grönsakgryta om en så vill. Har du tur och det finns en påse svarta kikärtor i ditt skafferi så tänk på att de behöver lite längre tid att koka än de vanliga gula. Tog 1 1/2-2 timmar. Just denna gången låg de torra ärtorna även några timmar längre i blöt (innan kokningen) än de vanliga gula. Om inte så går det också bra att laga maten med vanliga kikärtor.
Böngryta med svarta kikärtor
2 port

1 schalottenlök
1-2 vitlöksklyftor
1 morot
1 bladselleristjälk

1 puck grönsaksfond
2 dl vatten
1 liten burk krossad tomat (t ex Mutti, 210 g)
ca 100 g mangold
1 1/2-2 dl kokta svarta kikärtor

1 lagerblad
en skvätt pressad citron
en skvätt äppelcidervinäger
olivolja

salt
svartpeppar
några nypor persillade
några fler nypor torkad oregano
några vrid chili explosion

Finhacka schalottenlöken och vitlöken och fräs, på medlevärme, i olivolja. Löken ska inte bränna vid. Tärna moroten och bladsellerin ganska smått och fräs tillsammans med löken ett par minuter.
Tillsätt sedan vatten, grönsaksfond, lagerbladet, krossade tomater och salt. Låt puttra en stund på låg-medlevärme.
Tillsätt sedan citron, vinäger, örtkryddor och chili och låt grytan fortsätta puttra en stund. Tillsätt kikärtorna och allra sist grovskuren mangold. Stänga av värmen och låt grytan så kvar på eftervärme och gotta till sig.
Servera varm med riktigt god olivolja på toppen och en skiva färskt surdegsbröd.

Smaklig spis!

* * *

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails