onsdag 25 mars 2015

Fresker i Otranto, vinprovning och mera regn

Varje morgon
Så var onsdagen över. Hur kan det redan vara sista dagen imorn, vi som hade en så lång och härlig vecka framför oss. Gah! Kan vi inte stanna över helgen också? Jag är långtifrån färdig med Italien!
Fresk i kryptan, domkyrkan i Otranto
Idag ösregnade det mest hela dagen. Den planerade utflykten till stora matmarknaden blev tyvärr inställd. Efter en lite längre frukost än vanligt styrde vi kosan österut, mot Otranto och dess berömda domkyrka - La Cattedrala di Otranto, dedicata a Santa Maria Annunziata - från 1068. Mycket har hänt där under dess nära 1000-åriga historia. 
Dessvärre kom vi mitt i en mässa av något slag, verkade inte vara särskilt munter sådan, och kyrkan var full av uniformsklädd polis och militär. Besökte blev därför väldigt kort och knappt något fotograferande för min del. Varken på det fantastiskt vackra mosaikgolvet, de inglasade dödskallarna (från 1480 då turkarna slaktade 800 kristna i Otranto) eller det otroligt praktfulla taket.
Endast ett par nere i kryptan.
Och vilken krypta sen! Så vansinnigt vacker. Så stämningsfull. Alla pelarna (hann inte räkna antalet) var olika formade med räfflor, små figurer och diverse utsmyckningar. Flera fresker fanns till beskådning och så...plötsligt fick vi bråttom upp och ut igen. Trots mitt ickereligiösa liv hann jag sjunga med i ett par Gloria in excelsis Deo innan jag lämnade kyrkan och traskade på ute i regnet igen.
Hur kunde de missa det vidöppna barskåpet på Enoteca?
Inte ens italiensk glass lockade i regnet.
Efter en minst sagt blöt promenad bar det av till Vini Menhir Salento för lunch och vinprovning. Det var riktigt flott där och vinerna var mycket goda. Maten höll dock inte riktigt den standard intrycket av butiken/restaurangen gav. Eller vad sägs om en tallrik ost till huvudrätt? Allt var ekologiskt och förrätterna förvisso mycket bättre. Men. vid det här laget börjar jag nästan bli trött på bönpurén med cikoria/rabe och den fantastiskt goda parmigiana di melanzane, aubergine med tomatsås och mozzarella. Det är nämligen de två rätter jag i princip ätit varje dag sedan i lördags. De andra icke-veggisarna fick fisk som nog föll dem i smaken.
De tre vinerna, av såklart lokalt odlade druvor, vi fick smaka var: 
SALE, IGP Salento (50 % Fiano Minutolo, 50 % White Malvasia)
Quola 29 (100 % Primitivo)
PASS-O (100 % Fiano Minutolo)
Mer om dem hittar ni här. Vi hittade en lapp där med namnet på en svensk importör av deras viner men hittar inget vin alls på deras hemsida.

Lulliga under fötterna handlade vi vin och pasta i deras shop innan det bar iväg med bussen igen. Väl hemma var det dags att åter inta köket. Det vankades pizza, pittole och gud vet vad. Billy, min partner in crime, och jag gjorde den berömda bondbönspurén (med överkokt cikoria) som blev riktigt fluffig och god. Onsdagsvkvällen till ära fick vi underhållning på hög nivå av självaste Anders Granström (som ju råkar vara gift med Sanna, ena halvan av vår researrangör) och så bjöds det på finvin från Menhir Salento.
Om några timmar är vi på det igen!

 * * *

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails