tisdag 19 juli 2016

Semesterfrukost - plättar och blåbär

Vilket katastrofår. Då menar jag inte bara det nästintill obefintliga bloggandet under 2015-16 utan även privat, på jobbet och inte minst ute i världen. Vad är det som händer omkring oss. Vad är det för samhälle vi människor skapar omkring oss. För några år sedan hade jag gott hopp om världen, såg tecken här och var på att saker skedde och utvecklades, om än väldigt långsamt, på ett bra sätt. Nu vetikatten.
Men just nu har jag min fjärde riktiga sommarsemester ever. Jag tänker njuta av varje minut. Oavsett spöregn eller ej.

Hade tidigare spanat ordentligt med blåbärsris och tänkte i min enfald att i år ska jag minsann plocka blåbär och fylla frysen. Så när jag en dag laddad med spann och påsar, efter ett par dagars ösregn, gav mig ut i blåbärsskogen för att göra mitt livs största blåbärsskörd blev jag minst sagt besviken. Varenda ris jag letade fram vart redan skördat. Tydligt och klart med hjälp av en "bärplockare". Odonen stod retsamt bredvid och glänste med sina stora bär. När jag hundra myggbett senare plockat endast några dl för hand gav jag upp.
Det finna alltså enbart köpta blåbär i min frys.
OBS - självplockade blåbär!
Långa slöa morgnar i pyjamas är bland det bästa jag vet. Särskilt dem då en får för sig att baka, koka marmelad eller bara gör en så enkel sak som att steka plättar.

 
Plättar

ca 5-7 st


1 ägg
1 dl mjölk
1 msk linfrön

1-2 msk hampafrömjöl2 nypor salt
a
1 dl vetemjölk (eller till lagom halvfast
smet)

kokosolja till stekning


Eftersom jag ogillar bakpulver använder jag faktiskt ägg till dessa plättar. En av de få gånger jag äter ägg. Tricket är då att separera vitan och gulan. Vispa äggivtan separat. Mixa alla övriga ingredienser till en inte alltför lös eller tjock smet. Vänd sedan i den vispade äggvitan.
Stek på medel till hög värme.
Servera omgående, med rysk yoghurt, lönnsirap och färska bär.

Har tidigare bloggat om de liknande goda hirsmjölplättarna. Dessa plättar går nämligen att variera närmast oändligt. Bara till att byta ut mjölsorterna, blanda i frön, nötter, riven kokos, mosa i en banan osv. Vätskan måste inte vara mjölk utan går också att byta ur mot icke-animaliskt som t. ex. kokosmjölk, vatten, hasselnötsmjölk el. dyl.



Smaklig semesterfrukost!

* * *

4 kommentarer:

fliptripholidays sa...

Amazing information, Thanks for share this informative blog with us. Visit following page for web design services.
Hong Kong Honeymoon Packages

Henry Jones sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Ebba sa...

Tack så mycket :)

Unknown sa...

if you had done love marraige and you are facing so much problems in your life so no need to worry i will tell you the best dua for husband and wife

Related Posts with Thumbnails