måndag 22 september 2014

På förekommen anledning

För ett par veckor månader sedan mumsade jag, lätt salig, i mig ett gäng härligt guldgula pakistanska mangos. Inte mindre än två lådor, visserligen något mindre än tidigare år, fulla med ljuvligt goda frukter. Som bekant har Indien, en av världens största exportörer av bl. a. pakistansk mango, exportförbud av just den nyss nämnda frukten. Förra veckan hörde jag dessutom nyheten på sr om en ny fruktad art av bananflugor med mördarinstinkt som "skördar" all frukt i sin väg.
Lådorna jag köpte var stadigare än vad jag sett tidigare och för hålen satt ett slags nät. På varje mango satt även en klisterlapp med texten:
FREE FROM FRUIT FLY
Hot water treated mangoes at 48 C for 65 minutes
with 46,5 c pulp temperature.
Med tanke på mitt vurmande för denna guldklimp årets tredje nummer av matmagasinet Hunger känner jag mig extremt snuvad på konfekten i år. För sorgligt nog har jag haft svårt att hitta dessa godbitar igen. Prövade en liten raring, från Brasilien, som jag hittade på Hemköp som inte föll mig i smaken. Så köpte jag en låda igen på Hung Fat Trading Asian livs på Östra Hamngatan, av annan producent än tidigare. Men det är något vajsing med den. Inte alls goda. Trådiga är de också.

Inser att det bara är att vänta ännu nio långa månader på nästa säsong och våga hoppas på godare honungsmangos.

* * *

2 kommentarer:

Kristiina sa...

den som väntar något gott...
hoppas det är bättre med dig...vi hörs o låt oss njuta av höstens alla färger...

Åsa sa...

Kristiina - Tack, det blir bättre och bättre för varje dag. Är dock dålig på att gå ut längre stunder. Snart tillbaka till verkligheten igen...

Related Posts with Thumbnails