måndag 29 september 2014

Jag vill ha, jag vill ha, rotemos till midda'

Varifrån kommer egentligen ordningen på veckomenyn ifrån? Ni vet korv på måndag, fisk på tisdag, kött(färs) på onsdag, soppa på torsdag, kött på fredag, fisk på lördag och naturligtvis den lite finare söndagssteken, plus efterrätt, som avslutar veckan. Ända sedan jag var liten har denna form, i grova drag, legat till grund för maten hemma, bambamaten och alla restauranger (företrädesvis dem som serverar lunch) och jag ser ingenting idag som verkar rucka på den ordningen.
Som vegetarian är det självklart att frångå ordningen men kommer på mig själv att då och då falla in i mönstret. Särskilt vad gäller soppa på torsdagar.

Dock inte igår. Då var det söndag och dagen efter ett hejdundrande bröllop jag hade äran att delta i och dagen gick i långsamhetens tecken. Kan inte direkt skryta med någon flott söndagsmiddag för det blev inget annat rotmos.

Rotmos
2 port

2 medelstora morötter
2 medelstora potatisar
lika mycket kålrot som potatis
vatten

salt
svartpeppar
dill 
ev fett av valfritt slag (olja/smör)

Skala och tärna kålroten. Koka i ca 20-30 min. Skala och slanta morötterna och lägg i de kokande kålrotstärningarna efter ca halva tiden. Tvätta och tärna även potatisen och lägg i strax efter morötterna.
Häll av eventuellt resterande vatten och mosa allt med potatisstöten. Krydda och rör ev. i en klick smör på slutet.

Servera omgående med t ex lätt kokta haricots verts, edamame eller vaxbönor.

Smaklig spis!

* * *

3 kommentarer:

em sa...

Fanns (finns) det inte något som kallas för tisdagssoppa?
Nä, jag vet inte varför olika dagar fått sina middagar - förutom fisken på fredagar, som väl har katolskt ursprung. Men jag kan tänka mig att det har varit bekvämt att ha en roterande matsedel av det här slaget, vi är nog rätt många som tycker att det är jobbigt att vara matkreativa vareviga dag.
Margaretha
som aldrig levt
efter den här
sortens matsedlar

Åsa sa...

Margaretha - Åh, du var i mina tankar HELA tiden då jag skrev inlägget tidigare idag!
Tisdagssoppa har jag nog inte hört så mycket. Funderade på om den "ordning" jag skrev om bara finns här i Sverige och kanska andra ordningar i andra länder? För visst, matkreativitet hör väl inte direkt till normaltillståndet. I så fall skulle vi nog inte översköljas av alla dessa kokböcker, matlagningsprogram, recepttidningar m.m.

Kristiina sa...

rotmos är gott fast gillar bäst med bara kålrot...som vi i Finland har till jul..fast jag har den oftare...
Mår du bättre ???

Related Posts with Thumbnails