fredag 25 maj 2007

Kashmiri gobi – indisk blomkål

Det har inte blivit riktigt som jag tänkt mig med bloggandet. Trodde jag skulle få tillbaka matlagningsinspirationen igen och skriva ner mer recept. Men det har på något sätt visat sig få omvänd effekt. Kanske är det för att jag upptäckt en helt ny värld fylld av matbloggar varav den ena hela tiden överträffar den andra. Eller är det kanske för att jag i stort sett dagligen lagar mat till en person. Och allt som oftast består den maten av pasta med diverse grönsakshack till. Ibland lagar jag mat i större mängd som jag sedan fryser in. Portionsvis. (Fast det blir allt mindre matlagning av det slaget nu för tiden när jag varken har jobb eller skola att gå till). Eller är det helt enkelt ekonomin som sätter stopp för mina annars kulinariska utsvävningar och inköp av diverse spännande ingredienser…

Hur som helst – faktum kvarstår – jag lagar ju mat varje dag. Så det får bli till att rycka upp sig. Så vad passar väl annat en mulen och blåsig dag som denna än Kashmiri gobi. En indisk blomkålsrätt. Receptet har jag hämtat ur en av mina absoluta favoriter i kokboksdjungeln. Tyvärr är jag själv inte ägare till den men har en superdupergranne som gärna lånar ut den till mig med jämna mellanrum. Boken heter World food café (2000) och innehåller recept och på vegetarisk mat från hela världen samt matkultur och reseskildringar i matens tecken av paret Chris och Carolyn Caldicott.

I boken står det att Kashmiri gobi är ett nordindiskt sätt att koka blomkål, med cashewnötter och cayennepeppar. Blomkålen serveras med en aromatisk tomatsås. Jag ska påpeka att jag modifierat följande recept på så sätt att jag inte använt matberedaren. Istället fräste jag alltsamman (utom blomkålen och tomaterna) i kastrullen. De grovt hackade tomaterna tillsatte jag efter en stund och sist i med den brynta blomkålen. Nöden har ingen lag så det fick bli lite rostade sesamfrön över istället för cashewnötterna och jag hoppade även över russinen. Russin som jag mycket väl kan leva utan.


Kashmiri gobi – indisk blomkål
4-6 pers

1 stor gul lök
4 vitlöksklyftor
1 bit skalad färsk ingefära, ca 5 cm
3 medelstora tomater
6 msk olja
1 tsk mald gurkmeja 1 tsk cayennepeppar
1 tsk mald kanel
½ tsk mald kryddnejlika
1 tsk malda kardemummafrön
4 lagerblad
1 tsk socker
1 tsk salt

Till garnering:
30 g rostade cashewnötter
30 g russin


Kör lök, vitlök, ingefära och tomater i en matberedare. Hetta upp oljan i en tjockbottnad gryta och bryn blomkålen tills den börjar få färg och mjukna, ta sedan upp den. Stek tomat- och lökpurén tillsammans med gurkmeja och cayennepeppar i 3 minuter. Tillsätt därefter kanel, kryddnejlika, kardemumma, lagerblad, socker och salt. Lägg tillbaka blomkålen i blandningen, rör om väl och låt den bli genomvarm. Garnera med rostade cashewnötter och russinen och servera. Gärna tillsammans med kokt ris av något slag. Apelsinris exempelvis som jag ska lämna recept på längre fram eller ris med röda linser.


Smaklig spis!

2 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Men det är ju massor av människor som vill ha tips på mat som passar att laga i mindre mängd. Visst är den boken underbar. jag lagar sällan mat ur den, men älskar att titta i den.

Åsa sa...

Jo, kanske det men det är roligare att laga till fler. Jag fryser in mycket ;) Recepten i boken har ganska många ingredienser så det skippas lite här och där :)

Related Posts with Thumbnails