måndag 10 maj 2010

Rättvisemärkt blir Fairtrade

Banner från Fairtrade.se

I lördags var det World Fair Trade Day, den internationella dagen för Rättvis handel. I Sverige drog man då igång kampanjen Schyssta bananer. Enligt Fairtrade är bananer en av de mest populära frukterna i världen. Tyvärr är de sociala problemen enormt omfattande i bananbranschen. I Sverige finns idag över 1000 Fairtradeprodukter ute i handeln.


Och ja, jag skulle postat detta redan för två veckor sedan då jag fick information om detta:

Rättvisemärkt byter nu namn till Fairtrade. Inget nytt namn i sig förstås men det gäller alltså för den svenska marknaden. Japp. Nya loggan ser ni ovan. Förslaget om namnbyte godkändes på föreningens årsmöte den 16 april i år och även av bolagsstämman den 21 april 2010. Nu såhär dagarna efter World Fair Trade Day och Rättvisemärkt officiella namnbyte till Fairtrade är det inte längre en hemlighet.
Den gamla webbadressen fungerar visserligen men jag har nu bytt till det rättmätiga namnet i min länklista: www.fairtrade.se Detsamma gäller alla deras mailadresser, om ni nu önskar kontakta någon där. förnamn.efternamn at fairtrade.se
Gamla adresser ska tydligen fortfarande gälla men det är väl lika bra att vänja sig med detsamma vid det nya!



Oups! Nu får det bli till att skaffa nytt skylt material också och byta loggan utanpå dörren min.
Och för er som inte redan är med - här är gruppen på fb och så följer ni väl Fairtrade på Twitter också!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails