torsdag 20 maj 2010

Rabarbermaränger


Liksom så många andra får jag inspiration, tips och idéer på maträtter att laga och kakor att baka från lite olika håll; bloggar, kokböcker, tidningar, tvprogram och inte minst från vänner. Ibland kan jag fastna för bara en ingrediens som jag vill använda eller så är det en kaka som jag vill göra men kanske ändra smak på osv. En vän skrev för ett par veckor sedan i sin status på fb att hon längtade efter citronmarängpaj. Det slog mig då att jag aldrig bakat dito paj. Maränger har jag gjort då och då och fick plötsligt sug att testa igen. Nyligen hade jag bakat paj av en skrämd påse frusna rabarber jag hittade långt inne i frysen. Hade sparat saften efter rabarberbitarna som tinat och kramats ur lite.
Letade fram ett recept i Sju sorters kakorFina mandelmaränger med citron i som jag använde som grund. Bytte ut den pressade citronsaften mot rabarberjuicen. Och tyvärr använde jag mitt mandelmjöl (som inte är som riktigt mjöl utan riktigt finfinhackade mandlar) istället för rostade och finstrimlade mandlar. Det var väl ungefär där det gick fel och slutade i en enda stor marängkaka istället för små fluffiga maränger.


Så, jag var ju såklart tvungen att pröva igen. Då tog florsockret slut och en halv dl vanligt strösocker fick toppa av äggvitan. Och de blev såååå fina :-)
När jag en tredje gång skulle pröva, med citronsmak, och enbart florsocker så blev resultatet egentligen allra sämst. De kom att liksom implodera framför mina ögon. Fina och spröda utanpå men alldeles för mjuka inuti. Inte ens lite sega och goda utan nästan för löst på något sätt. Jag hade tagit ut dom för tidigt, satte in igen och gräddade men med risk för att de skulle bli för mörka på utsidan tog jag ut dom. De var kritvita, spröda och fina utanpå och tror dock jag var snål med tiden i alla fall.


Rabarbermaränger
ca 30 st

2 äggvitor KRAV
2,5 dl florsocker KRAV
0,5 dl strösocker KRAV
1 msk pressad rabarberjuice (från färska/frysta rabarber)


Vispa äggvitorna hårt. Sikta i florsockret och fortsätt vispa. Häll i strösockret. Vispa. Droppa i saften från rabarberna medan du vispar. Jag har bara en handelvisp så det underlättar säkert om du istället har en visp med ställning så blir det mindre tungt för handen. Man måste vispa iaf ca 10 min. Kan kännas som en evighet när man står där med elvispen i handen!

När smeten är tjock och liksom lite kletig så är det dags att klicka ut den på en bakplåtspappersklädd bakplåt. Grädda i ugnen ca 40 min på 125 grader. De ska kännas lätta och torra men fortfarande lite mjuka inuti när de är klara.


Konstiga små bubblor tittade fram under gräddningen. Utan någonsomhelst vetenskapligt belägg så antar jag att det är strösockret som åstadkom den effekten. Dessutom trodde jag att jag plötsligt fått två macarons på plåten ;-) Den lite lätt smutsrosa färgen kommer sig från rabarberjuicen.
Till sist ser ni en imploderad citronmaräng.


Smaklig fika/efterrätt/kalas!

2 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Ibland blir det verkligen inte som man tänkt sig. De med strösocker verkar ändå blivit riktigt lyckade, klart häftigt utseende som man skulle kunna jobba mycket för att få fram. Hoppas att du fick lite goda maränger att mumsa på. Ha en bra vecka!

Åsa sa...

Nässelblom och choklad - Tusen tack!
Åh ja, de där bubblorna lär säkert inte komma igen. Marängerna smakade bra tillsammans med frukt, yoghurt och rostad kokos ;-)

Related Posts with Thumbnails