måndag 10 maj 2010

da Matteo växer


Idag var en ovanligt trevlig måndag. Solen sken redan när jag vaknade (även om den sen under dagen försvann bakom gråa moln och vinden kylde ner). Först till praktiken och sen, ja sen var det fika med Anne aka Anne's Food och ursöta Titus, som jag fick leka med en stund :-), vilka var på besök i stan. Vi gick till da Matteo på Vallgatan där de har sitt rosteri. Och dra på trissor att vi hade tur när Matts i egen hög person var där och vi fick en guidad tur i deras nyöppnade surdegsbageri da Matteo Panetteria, tvärs över gården från daMatteo Torrefazione. Än så länge är det stängt på måndagar så det var inget bak igång men Matts bjöd oss på Etiopiskt kaffe (gissar att det var Yirgacheffe). Tack Matts!

Och hörrni, har ni sett på världens coolaste kaffebryggare! Jamen det var fyra små porslinsbryggtrattar på en trähylla. Under stod kaffekopparna. Alltså jag blev helt kär i stället! Faktum är att jag fattade tycke för lokalen redan för ett par år sedan, då jag sökte jobb på ett annat kafé som låg där.


da Matteo har hur som helst vuxit ur sitt första lilla rost och här finns nu en i modell större. Så nästa gång du ska handla bröd rekommenderar jag er att ta en sväng till bageriet. Passa också på att ta en kopp bryggkaffe och kanske en ostmacka och bara njuta och suga in atmosfären en stund. Glöm inte heller köpa med dig en påse av ditt favoritkaffe också.

da Matteo Panetteria
Magasinsgatan 17A
öppet 10-18,
tisdag - lördag

För er som ännu inte är övertygade om att det är ett toppenställe kan jag bara locka med detta grymma erbjudande: Let's deal. Det är bara för bra för att missa! Men kom i håg - i skrivandets stund (snart 23:00 på måndag kväll) är det bara 49 timmar kvar av erbjudandet!

4 kommentarer:

Mikkan sa...

I love it, och saknar mitt Göteborg så in i norden!

Annika sa...

ju hur bra som helst! DIt ska jag definitivt gå nästa gång jag är i Gbg. (Undrar om jag inte varit där förr?) Bryggkaffe är för övrigt underskattat. Den där ställningen påminner mig starkt om Monmouth Coffee i London. Samma arrangemang där!

Nässelblom och choklad sa...

Vad kul! Låter som ett supertrevligt ställe. Vad kul att få titta lite extra sådär. Kul också att träffa Anne.

Åsa sa...

Mikkan - Göteborg finns ju iaf kvar så det är bara att hojta när du kommer hit :-)

Annika - Högst troligt har de hämtat idén därifrån då :-) Fö har du säkert varit på da Matteo i Viktoriapassagen och/eller på Vallgatan men surdegsbageriet har bara varit öppet i en vecka. Nästa gång du kommer kanske t o m undertecknad står där bakom disken.

Nässelblom och choklad - Ja det var rena rama turen att vi kom precis när han var där. 5 min senare så hade vi missat Matts. Och mest tur var väl såklart Anne som gjorde honom uppmärksam på att de träffats på någon Baristatävling i Sthlm. Och så fick jag träffa och leka lite med sötaste Titus också. Det blev en riktigt trevlig måndag :-)

Related Posts with Thumbnails