måndag 16 mars 2009

Apelsiner i trädgården



Läste just hos Nässelblom & Choklad om apelsiner - och ni kan tro att jag höll på att "palla frukt" när jag såg första apelsinträdet i en trädgård här! Upptäckte snart att de är lika vanliga som våra äppelträd hemma men de ser fortfarande lika exotiskt ut. Och det fräckaste av allt är att det t o m växer två små apelsinträd i "min" trädgård och ett litet limeträd!

Jag har ingen aning om hur man vet att apelsinerna är mogna eller inte. Tog helt enkelt en apelsin från trädet och smakade. Den var lite syrlig men säkert den saftigaste apelsinen jag ätit. De håller på att börja blomma nu också. Har googlat lite men hittar just nu ingen bra text om apelsinträd. Har för mig de blommar och bär frukt samtidigt. Vet ej om de liksom bär frukt året om eller om det är säsong just nu. För jag såg en del träd blomma när jag kom för sju veckor sedan och nu blommar de alltså igen - och har dignande frukter på grenarna.
Trädet på bilden är från en av alla trädgårdar jag promenerat förbi. De som finns här är små och står alltid i skuggan när jag kommer på att jag ska fota. Lovar att återkomma när de står i ordentlig blom igen :)



See ya!

2 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Läste om dina apelsiner i kommentaren hos mig. Vad härligt med apelsiner i trädgården. Att plocka och äta på plats är alltid oslagbart. Det är då smaken verkligen hinner utvecklas. När frukt och grönsaker ska exporteras plockas de ju alldeles för tidigt. Trädet du fotograferat ser helt underbart ut.. Ha det!

görel sa...

Gudomligt! Jag förstår att du njuter!

Related Posts with Thumbnails