måndag 2 mars 2009

Nya vyer och äventyr!

Jag är kvar! Jag har inte försvunnit - bara för ett litet tag. Jag har, som jag skrev för lite mer än en månad sedan, hastigt och lustigt flugit över Atlanten och jobbar en termin för en norsk skola i Santa Barbara, Kalifornien.


Mycket tekniskt strul den första tiden och precis när allt börjar ordna och lugna ner sig så försvinner Internet i huset. Eller i alla fall jag kommer inte online. Sitter nu sådär lyxigt och smuttar kaffe och surfar på ett kafé - mitt på stora shoppinggatan här i stan. Bilderna är förstås på det första som slår mig när jag började få tid att se mig om, palmer och bergen som tonar upp sig i öster. Utan dem hade det sett ganska tråkigt ut här. De ger perspektiv på det hela och när jag joggat upp lite bland grannhusen tappar jag nästan andan av utsikten mot havet när jag vänder neråt igen. Och när jag vänder kosan hem efter en dag på stan eller helt enkelt bara går öster ut på någon av alla de gator i East/West-riktning slutar jag inte att hänföras av utsikten!
Det har regnat en del här under februari och innan tornar det upp sig ordentligt över bergen och när det lättar och solen kommer fram igen är det ibland mörkt och ser ut att ff regna där uppe på topparna. En dag haglade det här och när det ovädret drog undan såg det helt vitt ut där uppe på de allra högsta topparna. Fast det försvann fort.

När jag ändå är inne på väder kan jag passa på att tala om att det är väldigt kallt här på kvällar och nätter. Första veckan var solig och finfin men lagom till att studenterna från Norge kommit hit och deras första dag i skolan så öppnade sig himlen och det fullkommligt ösregnade! Det regnade och blev kallare deras första och andra vecka här. Sedan har det så sakta blivit lite bättre. En mer detaljerad väderprognos av Santa Barbara eller en 10-dagars prognos hittar ni på denna coola vädersida. Ser dock ut att bli mer regn i veckan... Tur att jag packade ner regnstället och reste i mina gore-texskor!

Men det har varit fin väder också. Inte sådär supervarm och soligt men ändå skönt och definitivt t-shirt och flip-flopväder!


Och till sist. Så här kan det också se ut här, ur ett liggande-på-stranden-perspektiv ;-)



See ya!

7 kommentarer:

Ilva sa...

Härligt att höra ifån dig! Det ser ju fantastiskt ut måste jag säga! Hmmm lite avis blir jag. Men Åsa, hur är det med MATEN?????

Kinna Jonsson sa...

Vad roligt att du berättar lite grann. Jag blir sugen på att åka dit! Och...hur är det med maten?

görel sa...

Kul att få se lite bilder! Oavsett väder måste det var alldeles underbart att få vara så nära havet. Maten ja -- hittills har det låtit som om man får vara tacksam om du hinner äta överhuvudtaget! Men visst vore det kul att att få höra lite om vad du hittar på restauranger och livsmedelsbutiker. Ha det gott!

Åsa sa...

kära vänner, haf tålamod ;-) Det kommer mat såklart! Tänkte bara lokalisera alla först. Kommer vara lite blandat framöver för jag har ingen annan resedagbok eller liknande och lägger inte upp så många bilder på Facebook heller. Men mest mat förstås.

Nässelblom och choklad sa...

Heeeeeeeeeeeeej vännen! Vad kul att få en rapport. Det ser ut att vara en väldigt behaglig miljö att vistas i. Palmer, hav och blå himmel räcker långt, sen gör det kanske inte så mycket om det inte är jättevarmt. Ha det fortsatt bra, sköt om dig och njut! Kram/Eva

Åsa sa...

Eva - ja, äntligen blev det av! jag håller med, det är långt ifrån strandväder men såå vackert här så det gör inget. Jag njuter av utsikten och vyerna varenda dag. För att inte tala om palmbladen som viftar i vinden, intill väggen vid köksfönstret :)

Nässelblom och choklad sa...

Det är så roligt att höra att du njuter och verkar ha det bra. Vilken annorlunda upplevelse och erfarenhet. Det hade du väl aldrig trott i höstas, att du skulle stå i ett kök med palmblad utanför fönstret.

Related Posts with Thumbnails