fredag 6 mars 2009

Smoked almonds

Visst är detta en matblogg i första hand men det kommer ibland inlägg med annat innehåll än just mat. Och nu när jag är på främmande plats, och inte har någon särskild resedagbok, kommer det bli inlägg om staden, växterna, eventuella resor och annat som väcker mitt intresse här. Har intentionen att hålla mig mest till mat förstås. Börjar därför med hitresan.

Måndagen den 26 januari bar det iväg. Bytte flyg på Schiphol, Amsterdams fantastiska flygplats. Tyvärr var planet från Sverige så mycket försenat att jag fick lägga benen på ryggen och rusa genom plattformarna. Jag hann som tur var med planet men såklart inte mitt bagage.

Det första jag blev bjuden på under den långa flygturen var de godaste mandlarna jag smakat! Smoked Almonds - rökta mandlar. Jamen hör på namnet - kan de vara annat än goda mandlar? Nääää....tänkte jag först. Så jag var ju bara tvungen att köpa en burk när jag väl var på plats. Nu är ju såklart mandlarna inte rökta, men väl rostade och smaksatta med rökt hickory. Måste säga att de tyvärr var lite för mycket liquid smoke - hickorysmak. Med andra ord lite för artificiell i smaken.
Efter att jag slutat äta kött är det faktistk just det där rökta salta som jag kan sakna som mest. Knaperstekt bacon, salami, grillad korv osv. När jag för några år sedan hittade rökarom på flaska trodde jag köket mitt skulle få ett litet uppsving. Men så blev det inte och flaskan med Try me's Hickory, liquid smoke, som ska innehålla "Flytande koncentrerat av hickoryextrakt som ger en förstärkt rök/träkolsgrillad smak på alla typer av råvaror.", har blivit stående. Dock gillar jag fortfarande Santa Marias BBQ Mesquite.

Kanske är den lika tillgjord som rökaromen på flaska? Vad vet jag. Och inte gör det saken bättre efter läsning av Mats-Eric Nilssons inledning i Den hemlige kocken... Vad är det egentligen i den där röksmaken???


See ya!

2 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Tur att du hann med planet i alla fall! Har bagaget kommit i kapp dig? Mandlar är supergott, gärna rostade - rökta har jag däremot aldrig smakat. Är lite tveksam...Jag brukar ta med mig nötter eller mandlar när jag flyger eftersom maten i regel inte är någon höjdare. Ha det bra!

Åsa sa...

Nässelblom och choklad - jadå, bagaget fick jag tag på tre dagar senare och så har jag ätit mandlar med wasabismak också :) och de var riktigt riktigt goda! Har just gjort inlägg om den överraskande goda flygplansmaten! Håller med dig annars och tvekade såklart innan. Den var så god att den verkligen får belönas med ett alldeles eget inlägg.

Related Posts with Thumbnails