fredag 11 april 2014

Lite av en fredagspizza, eller inte.

Som bekant ingår jag inte i gängse samhällsnorm av dagens 40-plusare, dvs (stressigt men välbetalt) jobb, bil(ar), familj, (oftast skrikiga, klängiga och snoriga men ack så älskvärda) barn och ja allt det där viktiga i livet. Det som spelar roll. Därför finns heller aldrig något kallat fredagsmys hemma hos Miss Meister. Jag myser varje dag.

Dessa varma mackor är gjorda (och uppätna 31 januari i år) av de sista av mina rabarberfrallor jag bakade i höstas. Till min förvåning har jag inte ens bloggat om de frallor tidigare och hittar inte ens ett utkast med recept. Gissar jag gjorde dem av (nästan) samma recept som knäckebrödet med rabarber i jag bakade förra året. Minus sötpotatis. Vilken sorts bröd är i och för sig oväsentligt. Det går bra med vilka frallor som helst som råkar ligga kvar i frysen.

Varma frallor med topping
1 port

2 rabarberfrallor (eller andra frallor som ni har kvar i frysen) 
ca 2-3 bitar soltorkad tomat (i olja) 
ca 1 msk kapris
olivolja
oregano
flingsalt

Sätt ugnen på 225 grader och ta ut två hembakade frallor ur frysen. När de tinat något så dela dem på mitten och lägg de fyra delarna på en plåt. Ringla god olivolja på varje bröddel. Strimla den soltorkade tomaten och hacka kaprisen grovt och fördela sedan på brödbitarna.
Krydda med torkad oregano och flingsalt.
Grädda i ugnen ca 5 min.
Ät upp meddetsamma!
Trevlig helg!

* * *

3 kommentarer:

Fröken Dill sa...

rabarberfrallor - spännande! Typ vanliga frallor med rabarber i degen? Jag håller på att stressa på min rabarberplanta nu och kommer förhoppningsvis snart behöva massor med rabarberrecept!

Nässelblom och choklad sa...

Smarrigt! Fredagsmys låter så fantastiskt men är verkligen en slags stressfälla. Ofta är det en dag i veckan som inte alls blir sådär på topp just för att det ligger så mycket förväntningar och föreställningar i hur mysigt det ska vara. Lite som våren…. Hur som helst dina fredagspizzor ser supergoda ut! Kram Eva

Åsa sa...

Oh my, jag har verkligen dålig rutin på bloggandet och inte minst kommentarerna. Ledsen för så sen återkoppling.

Fröken Dill - Ja! Som i knäckebröden jag länkat till. Har förmodligen grovt rågmjöl i frallorna (ser ut så på bilden) men i övrigt enkelt basrecept typ vatten, jäst, olja, salt och mjöl.
Hade gärna testat att stressa på rabarberna någon gång men jag har ju mina rabarber fritt ute på en öppen gård, där i princip hela stan kan vandra och sno vad som behagar dem, så jag sätter inte ut "lösöre". De har iofs växt ganska mycket redan och så varmt och soligt det är här i helgen får de sig nog en skjuts i rätt riktning :)
Du har väl inte missat min ugnsrostade potatis med rabarber?

Nässelblom och choklad - Eller hur! Är dessutom toktrött på fredagar och somnar nog tidigast av veckans alla kvällar. Vårhysterin, jakten på solbränna och ja allt det där som händer just nu stressar mig så till den grad att jag stänger in mig.
Snart dags för ny rabarbersäsong :)
Hoppas du har en skön påskhelg!
Kram Åsa



Related Posts with Thumbnails