onsdag 14 maj 2014

Mat från världens alla hörn på en och samma kväll

Mat från världens alla hörn
Halleljujah! Nä, jag vet inget annat ord som passar bättre i sammanhanget. På senaste matbloggsträffen, hemma hos Beata, fick jag chans att bjuda på Jamaican jerk tofu och hemmagjord Catch-up. Kanske en ren tillfällighet men temat för träffen var "ett land". Ingen avslöjade något i förväg utan vi fick smaka oss fram vilka länder som var representerade. Resan gick runt i mellanöstern (Sofies mumsfillibabagoda bulgursallad) och persien (Körsbäret Cecilias auberginbakelser), till Libanon (Tant russins Fattoush) och en sväng till Grekland (Karins filodegsknyten) och såklart till heta Jamaica.
Till efterrätt hann vi med en sväng om Bryssel, Marocko, Arabien och inte minst en maffig chokladkaketur i USA.
Mer om det en lördagsgodislördag.

* * *

3 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Wow, det låter som en minnesvärd kväll. Vilken bra idé och vad kul! Det är perfekt att resa i matens värld!

Fröken Dill sa...

Spännande! Jag har aldrig riktigt lyckats med tofu, förutom i misosoppa, men det din variant lät kryddig och god!

Åsa sa...

Nässelblom och choklad - Verkligen! Vi har iofs alltid smakfulla och trevliga matträffar och denna gången var nog t.o.m. den allra godaste.

Fröken Dill - Tricket är att torka tofun ordentligt innan. Jag brukar slarva med det men slutresultatet är värt en extra gång med hushållspappret.
Eller så slår jag till med olivtofun (Taifun)som är så god att äta bara rakt av.

Related Posts with Thumbnails