fredag 2 mars 2007

Äntligen tillbaka, med upphottad havregrynsgröt

Ha, så typiskt att när jag precis tagit mod till mig och starta denna blogg, då lyckas jag först blockera mig själv från mitt eget googlekonto i två dagar och på den tredje dagen hade jag plötsligt inget bredband... Men idag fungerar äntligen allt som det ska.

Som bekant har bokrean startat och det är näst intill omöjligt att komma hem efter en tur på stan utan en enda bok. Har man bestämt sig för en eller två blir det snarare fler böcker, och andra dessutom än de man tänkt sig, som man packar upp ur papperspåsarna väl hemma igen. Årets kokbok blev Citrusköket av Caroline Hofberg (text) och Tina Axelsson (foto), Prisma, 2004. Visst är boken inte pinfärsk, men ibland kan det vara svårt att hinna (och framför allt att ha råd med!) uppdatera sin samling och får då passa på under bokrean. Den innehåller först lite kort citrusfakta och är sedan indelad i kapitel om kött & kyckling - fisk & skaldjur - desserter - bröd & kakor och avslutas innan receptregistret med kapitlet I glas & på burk. Bilderna är vackra och maten ser så läskande god ut. Mycket gult, värme och citrus fyller sidorna. Det är så att man längtar till sommaren...

Det för mig osökt in på det gråa dassiga vädret vi får dras med just nu. Här har snön regnat bort och det är blött, grått och tråkigt ute. Visst kan man skymta våren ute då snödropparna blommar och både krokus och tulpanerna redan börjat sticka upp ur jorden. Men ruggigt som det trots allt är passar väl en god krämig havregrynsgröt som start på dagen. För att piffa upp den annars ganska anspråkslösa vardagsgröten blandar jag i lite dinkelflingor och linfrön tillsammans med fiberhavregrynen. När den kokat färdigt blandar jag i ett rivet äpple och låter en tesked honung smälta på toppen. Vid speciella tillfällen använder jag min lilla dyrgrip; krav märkt honung smaksatt med anis från Rigabergets Bigård i Hjo. Idag är ett sådant speciellt tillfälle!


Upphottad havregrynsgröt

3/4 dl havregryn (helst av fibervariant)
1/4 dl dinkelflingor
ca 1 msk linfrön
2 1/2 - 3 dl vatten
salt
1 rivet äpple
1 tsk honung


Tycker även denna gröt passar utmärks som avslutning på dagen också. Gärna tillsammans med en kopp te och någon nyinköpt kokbok eller annan trevlig läsning som sällskap i soffan ;)

1 kommentar:

Nässelblom och choklad sa...

Vad roligt att du redan fått igång en egen blogg. Kan tro att du fick blodad tand när det gick så bra i Cyberkocken. Kul att du lagt min blogg på din länklista. Tack för det!

Related Posts with Thumbnails