fredag 30 mars 2007

Cyberkocken!


Dags att cyberkocka igen! Fram till måndag lunch är det bara att mixa, trixa, hacka, koka, blanda, jäsa, baka och skriva! Den här gången är det Annette, i sitt franska kök, som håller i trådarna och la redan i onsdags ut de valda ingredienserna vilka den här omgången således är som följer:

citron
chorizo eller annan köttkorv
kronärtskocka
bröd

Vad är passar väl bättre nu till påsk än den gula citronen och brödet? Och som den vegetarian jag är får jag visst byta ut de animaliska produkterna till något annat. Visserligen finns ju sojakorven men den är långt ifrån lika kryddig och god som chorizon (ja, det fanns en tid före vegetarianismen då jag åt det mesta i köttväg!). Få se vad det kan bli. Hos Anette kan du läsa lite mer om vad cyberkocken går ut på och hur det går till.

Ska ta mig en tur till den nyöppnade Ekostore här i stan. Är övertygad om att hitta något riktigt smaskens där som jag kan använda. Kanske är det också nu dags att göra slag i saken och baka bröd av allt dinkelmjöl som stått i mitt skafferi ett tag. Har letat recept och upptäckt att bröd bakat på dinkel ofta har en ganska lång jästid, gärna över natten. Hur kul jag än tycker det är att baka har jag svårt för det här med allt som ska göras dagen innan. Jag hinner liksom tappa lusten över natten. Fast det finns ett recept som är värt att pröva förstås. Kalljästa frukostbullar funkar i alla lägen. De passar utmärkt den där sovmorgonen som äntligen är här, den låååånga frukosten som faktiskt existerar emellanåt eller varför inte bara en vanlig dag värma ugnen och grädda medan de övriga morgonsysslorna utförs? Vips så får du nybakade frallor till frukost!



Åsa´s kalljästa frukostbullar

50 g jäst
5 dl kall mjölk

röres först ihop och tillsätt sedan

1 ägg

1 dl sirap

50 g margarin eller smör

1/2-1 tsk salt
mjöl tills det blir en deg

Rulla degen till små bullar och lägg på en pappersklädd bakplåt med ca 2-3 cm mellanrum. Ställ plåten i kylskåpet och låt stå i 12-14 timmar (över natten). Tag fram och pensla med ägg och strö vallmofrö och/eller sesamfrön över. Själv gör jag några av varje och använder helst blå/svart vallmofrö. Grädda i ung som är 200-225 grader varm tills de fått färg. Tar ca 25-30 minuter. Brukar nog bli runt 12 ganska stora frukostbullar


Smaklig frukost!


Bilden är
hämtad från: http://www.flickr.com/photos/83551948@N00/434096312/
och tagen av Joanie alias "im Tulips"

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails