onsdag 26 november 2008

Sallad på melon, sharon och sockerärtor

Såklart vart jag sugen på sharonfrukt, även kallad kaki och persimon, efter mitt besök på Hem&Villa mässan jag skrev om i förra inlägget. Anders Arnell rev en sharonfrukt tillsammans med morot och ja, vad var det nu? Jag har för mig det var en tredje råvara med också. Kan det ha varit finstrimlad vitkål eller riven rotselleri? Äh, inte trodde jag att jag skulle bli så glömsk och snurrig i huvudet redan nu!! Det ser inte bra ut för framtiden :/ Hur som helst. Det kanske inte var en tredje grönsak ändå. En massa hackad mejran, olja, vinäger, salt och peppar slängde han i i alla fall som han till sist rörde ihop med en hel del turkisk yoghurt.

Min sharon låg hemma ett par dagar och var väldigt mjuk och gick naturligtvis inte att riva. Istället tärnade jag den och toppade min kvällsmat. En sallad på tigermelon, färsk babyspenat och mangoldskott, färska sockerärter, flingsalt, hallonvinäger och lite olivolja. Sharon är visst en förädling av kaki/persimon som omogen innehåller mycket garvsyra. Kanske är det därför det går att äta skalet på sharonfrukten utan större problem. I alla fall på de ganska stora och riktigt orange exemlar jag köpte med mig hem.


Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails