onsdag 26 november 2008

Tack Kinna!


För ett par veckor sedan var jag på mässan Hem & Villa. Nu bor ju jag i en liten hyreslägenhet och har väl egentligen inget större utbyte av den typen av mässa som fokuserade mycket på vattenrelaterad inredning som t ex badrum- och bastuprylar, värmepumpar, golv, en del kök, inrendningstips, friggebodar och så vidare.
Men, och det är ett stort sådant. Temat för mässan var hållbarhet och en vän till mig Johanna Stål, skulle prata om hennes och Kerstin Sylwans (en av de 4 designers som ingår i nätverket 02nordic) nya bok Energi - hur design kan göra skillnad. Nu blev det lite fel med tiden och jag missade deras föredrag. Som tur var, och såklart det bästa av allt, fanns det mitt i smeten en scen, med ett kök och ett litet vardagsrum på. Jorå, och det var framför det köket jag bänkade mig :)

Först ut var det chokladprovning. Peter Hanson från Malmö Chokladfabrik var där och jag fick smaka på en lite läckerhet. Konferencier var självaste Jesper Aspegren, ni vet han med "Aspegren mitt i maten", som måste varit en av pionjärerna vad gäller kockar som gör matlagningsprogram i TV. Redan 1996 kunde man se honom och Rickard Nilsson (Årets kock 1991) i rutan. Inte långt efter det studsade den nakna kocken aka Jamie Oliver in i våra hem och sedan dess har matlagningen inte varit sig lik. Måste dock erkänna att jag inte blir lika tilltalad idag eller tittar lika intresserat på de olika matlagningsprogram som visas idag.

Jag antecknade flitigt det Peter berättade. Det finns runt 1400 varianter av kakao, och ca 400 olika smak- och doftämnen i kakaon! Trots att det finns en del chocolaterier som tillverkar praliner och annat gott är Chokladfabriken en i sitt slag som faktiskt också tillverkar självaste chokladen här i Sverige. Och för er som minns kan jag tillägga att Chokladfabriken tillverkade chokladprodukterna av märket Mazetti. Det är italienska för bukett. Grundaren och den dåvarande ägaren Emil Nissen syftade då till både den stora smakrikedomen som finns i choklad men också till att erbjuda ett brett sortiment av choklad och godsaker. Vem har inte druckit choklad gjord på ögonkakao? Ni kommer väl i håg de små chokladbitarna Rigi? och Emser, Vanillinsocker, Tutti Frutti mm? Flera av produkterna finns fortfarande kvar men ägs idag av ett välkänt finsk märke.


Och så var det då dags för kocken Anders Arnell. Jesper var såklart fortfarande konferencier. Anders nyutkomna bok MATeMATik, som han gjort tillsammans med Jan Tern låg till grund för matshowen. Räkna med bättre mat och mera matglädje är bokens ledord. Med på scenen hade Arnell en mattombola. Ett snurrhjul fylld med "tårtbitar" och fastklistrade bilder på olika råvaror och ingredienser. Poängen var att snurra ett antal gånger och på så sätt få fram innehållet i maten du ska laga. Bland annat hann Arnell under ca en timma med att laga god morot- och sharonsallad, snabba inlagda rödbetor och köttfärsbiffar.

Till en början pratade de om färsk mejram och Jesper utlyste en tävling. Den som har det bästa receptet på mejram skulle minsann vinna finfina priset. Jag satte genast igång att fundera. Flera gånger under showen delade de ut diverse köksredskap och såklart gick de runt bland publiken som fick en smakprova maten. Hrm, jag som satt kvar långt där bak där jag suttit under det mindre besökta föredraget om chokladen började ana onåd. Smakportionerna blev mindre och mindre. Och inte fick någon här bak - och jag var långt ifrån ensam - några av de gratisprylar de delade ut. De där framme fick t o m flera gånger. Så, visst fick jag skylla mig själv när de aldrig följde upp "recepttävlingen" och en äldre dam som två minuter tidigare seglat in och satt sig på en ledig golvpuff på andra raden istället fick den finaste rolls roycestekpannan i sin hand. Hon blev minst sagt förvånad men tackade för sig och gick igen. Hoppas hon lagar riktig grym mat i den!


Gissa om jag hade en tung och dyr matkasse med mig hem lite senare från ICA Focus! Den affären var "min" under de åtta år jag bodde nära den och jag saknar den sååå mycket! Men hua, vad dyrt det blivit där. Nu bor jag i andra ändan av stan och som tur är handlar jag inte där så ofta längre. Bara ibland :)

2 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Kul att det var mat på mässan. Det skulle jag inte trott på en sådan mässa. Men det är klart att kök och mat hör ihop med hem och villa förstås. Trist att de delade ut smakprov och presenter på så ensidigt sätt. Har själv varit med om det när jag varit med barnen på några evenemang. De som står längst fram och knuffas får flera gånger om, medan andra inte får något. De som delar ut borde gå lite längre bak i raderna. Tack för att du delar med dig av dina adventstankar hos mig. Nu tänker jag på dig och önskar dig en bra helg!

Åsa sa...

nässelblom & choklad - Jag håller med. Kanske tror dom att det är olika folk, som liksom kommer och går hela tiden. Och det vart ju inget eller ingen som hindrade mig från att flytta längre fram heller ;-)

Hoppas din årets första advent varit bra och du fått god mat, pepparkakor och glögg!
Jag ska försöka ta mig samman i veckan nu och styra upp hemmet lite. Är ff förkyld men börjar få tillbaka matlusten vilket brukar vara tecken på att man är på väg att bli frisk igen :-)

Related Posts with Thumbnails