torsdag 20 november 2008

Solgult i pannan

Det skulle kanske inte vara så dumt att ha något riktigt solgult och upplysande mitt i pannan under denna mörka och gråa tid på året. Till att börja med stoppar jag det solgula i stekpannan! Regnar det inte så är det grått och ruggig. Solen tittar dock fram emellanåt men just nu haglar det t o m ute. Då får man pigga upp sig med färgglad mat.


Först måste jag bara berätta om vad beröm jag fick förra veckan för mina bakkonster. Har varit kursledare för en grupp en kväll i veckan i sex veckor och till sista gången hade jag bakat kanelbullar och drömmar som vi åt i fikapausen. Till att börja med trodde flera att drömmarna var köpta! Alltså, det kan låta tokigt men oftast är det ett bra betyg då folk inte tror eller vet att det faktiskt går att baka själv ;-)
Och så blev det bullar över som jag bad deltagarna ta med sig hem. En kvinna som jobbar på ett bageri tog med sig ett gäng och öste beröm över mig :) "Dom har du verkligen lyckats med!" Inte har jag gjort något särskilt med bullarna. Jag bakar efter Anna Bergenströms recept i Annas kakbok. Och här kan ni ser hur mina bullar då ser ut, alldeles nygräddade. Ja, hembakat är nog godast i alla fall.

Hur som helst. Nu åter till min solgula middag från förra veckan. Vill dock lyfta ett varningens tecken vad gäller limen. Jag vet inte om det är "tid" för de nu. Tror väl det eftersom det börjar komma satsumas, clementiner och söta apelsiner i affärerna nu. Jag hade tyvärr lyckats få tag på ett riktigt "måndagsexemplar". Den var så torr och det kom knappt några droppar limesaft ur den alls.


Solgult i pannan

purjolök
morötter KRAV
gul paprika i massor
rapsolja KRAV
ingefära, färsk
lime, skal och saft
röda linser KRAV
svartpeppar KRAV
flingsalt

Jag har medvetet valt att inte ange hur mycket/antal/gram etc av ingredienserna för det är bara att strimla på oredentligt ju fler det är som ska äta. Det ni ser på bilden i min stekpanna blev två portioner med ca 100g kokade linser. Strimla grönsakerna, riv en stor bit färsk ingefära och fräs på medel- till hög värme i stekpannan. Tvätta limefrukten ordentligt och riv lite skal från den/de och pressa saften ur den. Nu råkade mina färdigkokta linser vara gröna men egentligen skulle det vara röda för att inte lägga sordin på stämningen om man säger så ;-) Är du av det slaget som gillar det lite krämigare grönsakshacket så häller du i lite havregrädde eller kokosmjölk på slutet.


Smaklig spis!

5 kommentarer:

Ilva sa...

Jag antar att lime är som citroner och då brukar de finnas lite året om. iallafall här. Citroner o apelsiner blommar och har frukt samtidigt, de kommer från Kina och gör så för att lura hårda klimat. smart va?!

Åsa sa...

ilva - men är det sant? Coolt. Ja, det var smart. Så kan det nog vara. Och det är ju inte för inte jag alltid köper några stycken åt gången, liksom med citroner och oxå avocado, då man aldrig vet hur de är när man sätter kniven i dem.
Fast det är ju nu apelsinerna börjar bli goda och söta och för att inte tala om de fantastiskt goda satsumas. Så egentligen borde limen också vara saftiga och goda...

görel sa...

Jag fick lära mig ett smart sätt att skära lime av Taffel-Lisa när jag var på kurs hos henne, men skär itu limen på längden lite vid sidan av den hårda mittbiten, sedan skär man igen så att man får bort den mittbiten. Nu är bitarna lättare att krama ur på saft. (Solklar förklaring, du förstås precis direkt, eller hur ...?)

Idag har vi faktiskt sol i Uppsala, och ett fint snötäcke dessutom!

Nässelblom och choklad sa...

Kul att du fick beröm för dina bullar och kakor. Hembakat är överlägset - helt klart. Helt bakvänt att det är beröm att säga att det är som köpebröd - men så är det. Härligt med färgglad solig mat!

Åsa sa...

görel - visst var det en solklar förklaring :) Tycker dock min lilla handcitruspress funkar utmärkt - så länge frukten har juice i sig vill säga. Det var extremt "torra" limefrukter.

nässelblom & choklad - ja, visst är det bakvänt! Trots allt brukar de flesta gilla hembakat ju. Kanske är det utseende de menar då det hembakade ofta har en tendens att bli lite mer oregelbundet än de "stöpta" bakverken i affären och på konditorierna.

Related Posts with Thumbnails