lördag 20 november 2010

Kalla kikärter


Man skulle kunna tro att jag havererat helt och hållet när det kommer till matlagningen. Men faktum är att jag de senaste månaderna mer eller mindre spenderat helgerna med storkok och fyllandet av lunchlådor för veckan som kommer. Gillar inte att äta samma mat tre-fyra dagar i rad och måste därför göra lite olika varianter. Det är alltså inte den mest kreativa eller särskilt kulinariska maten. Att jag dessutom jobbar hårt för att gå ner i vikt gör inte saken bättre när det kommer till mat. Den blir väldigt avskalad, enkel och ska gärna få plats i en och samma låda. Inga extra utsvängningar längre. Söndag-fredag tränar jag på kvällarna vilket inte lämnar mycket tid över till bloggandet. Ja, det är mycket som ska bort, omformas och stärkas i denna trotsålderslika kropp som inte verkar vilja samma sak som jag :(

Eftersom jag alltid har med mig egen matlåda, oavsett om jag är på praktik, träningsläger eller som för ett par veckor sedan till Jönköping på SM (grattis förresten grymma klubbkamrater som sopade mattorna där och bjöd på allra bästa motstånd till övriga deltagare! 2 guld och 1 silver på 4 personer är inte fy skam!) är det bra om maten går att äta ouppvärmd. Mycket fullkornspasta och råa grönsaker blir det då. För att få med proteinet också blandar jag gärna i favoriten belugalinser. Stora vita bönor är också goda kalla liksom kikärtor. Men igår slog det mig att jag inte brukar göra något särskilt med enbart bönor och linser. Alltså, jag blandar alltid i dem med diverse grönsakshack. Eftersom jag hade en hel bytta kvar med kokta kikärtor från en annan dag fick de bli smaksatta och liksom stå för sig själv för omväxlings skull.



Kalla kikärter

ca 300 g kokta kikärter
2-3 msk olivolja
2 tsk riven ingefära
1 tsk riven vitlök
rivet skal av en citron
1/2 pressad citron
2 tsk hackad koriander (på burk, annars en kruka färsk finhackad koriander)
salt


Ställ kikärterna åt sidan så länge och blanda först de övriga ingredienserna. Häll över kikärterna och blanda väl. Låt stå och dra en stund. Servera till ... hrm ... ett gäng ångkokta gröna bönor kanske. Eller lite rött ris blandat med lök och ugnsrostad paprika. Är du inte vegan så kan du koka ett ägg att äta till också.


Smaklig spis!

1 kommentar:

em sa...

Åsa,
Du är inte ensam om att slöa till på matfronen - och jag har inte ens ett gott skäl därtill.
Det är förresten inte bara på matfronten jag är slö - har tänkt kommentea hos dig varenda gång du skrivit nå't, men det har bara inte blivit av.
Kikärtor hör till mina favoriter, tänke göra ett storkok i dag och frysa - får se om jag kommer mig för. Nu när tryckkokaren lagt av ta'r det längre tid - vilket inte är någon orsak att låta bli, eftersom det inte är ett dugg svårare i vanlig gryta.

Såg det här receptet på rostade kikisar i går, tänkte pröva halv eller kvarts sats:
3 cups cooked chickpeas (about 2 cans)
1 tablespoon olive oil
1/4 teaspoon salt
1/4 teaspoon ground ginger
1/4 teaspoon ground coriander
1/4 teaspoon ground cinnamon
1/8 teaspoon freshly ground black pepper
1/8 teaspoon ground allspice
1/8 teaspoon ground turmeric
Preparation
Begin by rinsing and draining chickpeas and letting them sit for a few minutes. Pat dry, and pour chickpeas onto a cookie sheet. Toss with oil. Combine seasonings, mix til well combined, and sprinkle over the top of the chickpeas. Toss again to evenly distribute seasoning, shaking pan a bit to allow the chickpeas to spread in a single layer on the cookie sheet. Bake at 350 degrees for 40-50 minutes, stirring once. Chickpeas are done when they have browned bits, rattle when the pan is shaken, and have some crunch when you bite into them.

Bäst jag skickar innan min uppkoppling lägger av

Margaretha

Related Posts with Thumbnails