torsdag 10 juli 2008

Hahahaaahhaa!!!!


Igår var en riktigt usel dag som inte minst startade extremuselt - minst sagt. Inte blev den mycket bättre under dagen heller, som mer eller mindre förflöt genom ett enda stort töcken. Jag tror dock jag börjar ana och hitta anledningar till min stora viktuppgång och kanske också varför jag inte går ner nu heller - trots idoga försök. Taskig sömn! Lite lustigt måste jag säga det var, när jag hittade "dagens affirmation" på Louise Hay's hemsida:

I rest well. I sleep peacefully, and I awaken with joy.

För ca två och en halv månad sedan började jag ta tidiga och långa morgonpromenader, jogga två dagar i veckan och dessutom har jag fortsatt träna Taekwon-Do som vanligt. Men för ett par veckor sedan fick jag sådär plötslig värk i hela kroppen igen. Jag blir totalt apatisk, nedstämd och vansinnigt förbannad på mig själv och min usla och odugliga kropp. Varför kan den inte funka ordentligt för???
Hur som helst. Det gjorde för ont i fötterna att ens gå så det blev inga morgonpromenader. Så var det sommar, sol och bad i ett par dagar vilket medförde långa cykelturer varje dag. Men nu är solen borta och det regnar igen. Dags att åter börja morgonpromenera.
Men allvarligt. När jag lade mig på tisdagkvällen bestämde jag mig för att på onsdagen gå upp och återuppta morgonpromenaden. Men ack. Sov drygt en timma och från 1-tiden låg jag vaken och började inte slumra förrän framåt 6-tiden. Sorgligt nog är detta snarare regel än undantag vad gäller min sömn. Inte en droppe regn på hela natten men dra på trissor om det inte brakade loss strax efter jag slumrade till. Då stängde jag av klockan och tänkte att det var bästa att sova tills jag vaknar så jag åtminsonne får några timmars sömn. När jag sedan masar mig upp, ca två timmar senare, är jag som en klubbad säl. Ingenting fungerar. Och någon promenad är det inte att tänka på. Inte ens yoga klarar jag av. Klockan tickar. Allt jag tar mig för går i snigelfart och snart är det lunchdags, fast jag inte hunnit med frukost ens. Jag avskyr verkligen dagar som denna. Säkert är det så att jag äter mycket för att få energi då jag är ständigt trött, trög och har svårt att koncentrera mig, vilket gör att jag gått upp i vikt. Och så säger alla att sömnen dessutom är så viktig för att gå ner i vikt. Konstigt är dock att jag levt såhär i många år och inte tidigare haft sådanahär svårigheter att tappa vikt. Jag är som en tjock liten stubbe. "Det" (fettöverskottet) rör sig inte ur fläcken!


Så för att liva upp mig lite idag har jag skrattat mig igenom denna fantastiskt roliga bok!


För alla er som behöver livas upp en tråkig dag, och alla andra för den delen som kan behöva sig ett gott skratt, eller för alla er som kanske ligger lite efter vad gäller avverkandet av de 100 bästa böcker som bör läsas innan man dör, (eller var det kanske 1001 böcker...) kan jag inget annat än rekommendera serietecknaren Henrik Langes fantastiskt roliga bok 80 romaner för dig som har bråttom, utgiven av förlaget Kartago. Lange har på tre (fyra) rutor, både i text och bild, sammanfattat romaner som A clock work orange, Den gamle och havet, Röde orm, Sagan om ringen, Möss och människor, Äcklet, Don Quijote, Asyl, Bröderna Lejonhjärta, Juloratoriet, Aniara och till och med självaste Bibeln och många, många fler. Kan ni så tänka er ett bättre svar på frågan vad du pysslade på under semestern, än att du nöjd och belåten kan säga att du läst 80 litterära storverk! ;-)


Jag kan inget annat än skratta mig dubbelvikt när jag läser den. Så en uppmaning till er alla är att genast springa iväg och handla den i din närmsta bokaffär! Eller beställ den via nätet. Gärna flera stycken så du kan ge bort till vänner och bekanta som kan behöva ett skratt i vardagen!


Trevlig sommarläsning!


Bilderna har jag tagit med min kamera men det är ju naturligtvis Henrik Lange's eminenta verk som får tala för sig själv!

4 kommentarer:

Kinna Jonsson sa...

åh, jag hoppas du får sova. Själv vaknar jag kl 5 och kan inte somna om. Det är superjobbigt. Det har varit så ganska länge nu men jag behöver också sova mer.

Åsa sa...

kinna - ja sömnen, eller "osömnen", kan verkligen ställa till det. Man blir lite zombielik efter ett tag med dålig sömn. Försöker göra mer på dagarna så jag ska vara ordentligt trött och inte bara uttråkad. Hoppas du får ha semester och kan få tillbaka hela din nattsömn.

Såg dig på bild från burkbytarträffen. Vilken superfin skjorta/tunika (klänning?) du hade på dig. Lila och allt :)

Nässelblom och choklad sa...

Åh, vad det är jobbigt att inte kunna sova när man borde göra det. Jag har också ofta svårt att somna, men visst är det bättre om man är ute och rör på sig mycket. Jobbigt att du inte känner dig bra, när du faktiskt borde göra det. Du är ju superduktig med träningen. Men att du känner dig trög och har dålig energi, har du kanske lite lågt blodtryck. Då behöver man vara igång......men å andra sidan beror det troligen på att du har svårt att sova på natten. Känner igen mig i det där - ond cirkel. Hoppas att du mår bättre nu! Kram..

Åsa sa...

nässelblom & choklad - Jo tack. Det är bättre. Eller egentligen inte men är väl inte riktigt lika tung i sinnet. Dumt att skriva bara tråkiga och deppiga saker men ibland blir det bara för mycket. Haft problem med sömnen i flera år nu. Slutade dricka kaffe helt i april i år men började igen för ett par veckor sedan (pga att få igång matsmältningen...) så kanske är det kaffet också som ställer till det. Dricker bara en kopp eller två på morgonen. Men, men.
Den egentliga kärnan till problemet är nog faktiskt hela min livssituation. Det har gått så långt nu att jag inte riktigt hittar öppningen så jag kan börja klättra upp/ut igen. Det är som en gammal skiva med jack i. Alltså jag är glad för det mesta och tänker ändå att det kommer ordna sig snart. Men jag kommer mig liksom inte för längre att göra ngt. Hur blev det så fel? Idéer förblir bara idéer. Letar mindre och mindre jobb och söker knappt jobb ens längre. Men någonstans finns ju ändå gnistan att hålla mig ovanför vattenytan. Kan ju inte deppa ihop och försvinna helt. Rätt som det är - när jag minst anar det kommer det dyka upp något jag inte tänkt på tidigare. Någon gång borde det ju vara "min tur" med.

Related Posts with Thumbnails