onsdag 30 juli 2008

Äntligen bondbönor!

Äntligen har jag hittat färska bondbönor! För ett par veckor sedan hittade jag en ny (för mig i alla fall) frukt- och grönsaksaffär här i stan. På Brunnsgatan i Olivedal (Linné) ligger affären 4-Frukt, på hörnan, ironiskt nog bredvid en av stans största lågprisgotteaffär 4-Gott. De har allt. Mest frukt men även en hel del grönsaker, potatis och rotfrukter, nötter, oliver, olivoljor, ostar, pickles, tzatziki och ja, det finns som sagt det mesta där. Första gången jag såg affären hade de extrapris på ekologiska mangos - 2 för 10:- Måste säga att jag var ganska skeptisk till hur ekologiska de var för det priset. Köpte inga i alla fall. Och det är överlag hyfsade priser på frukten. Lite billigare än i de vanliga affärerna (och med tanke på namnen av frukt respektive godisaffären är det med all sannolikhet samma ägare och eftersom jag inte är speciellt förtjust i godiskvaliteten så är jag lite skeptisk mot frukten också).
Jag som gärna vill ha den bästa kvaliteten och göra de smartaste valen, dvs handla ekologiskt, rättvisemärkt och såklart går det inte heller längre att undvika de olika valen om att vara så kallad klimatsmart eller inte vad gäller frukt och grönsaker. Eftersom jag dessutom är vegetarian består den största delen av min kost av just frukt och grönt vilket gör att jag då är ganska kräsen vad gäller kvaliteten på råvarorna. Hellre lite dyrare friskt och än billigare och kantstött. Men vad gör man inte när man är tvungen att trolla med knäna?

Hur som helst hittade jag till slut de efterlängtade bondbönorna. Och mumsfillibabba! De är goda som de är och eftersom det inte lagas så mycket bondbönor här ville jag inte ge mig i kast med allt för avancerat recept. Det fick helt enkelt bli till att rensa bönskidorna, koka upp lite vatten som de fick sjuda i ca 5-10 minuter. Jag hade kokt färskpotatis i kylen från dagen innan som jag tillsammans med kryddor, bönorna och lite olivolja blandade till en ljummen sallad. Ska skriva ner receptet så snart jag kan och göra ett nytt inlägg. Till dess får ni hålla tillgodo med bilderna och endast tanken på de stora nästan lite köttiga riktigt goda bondbönorna. Vad gör ni med färska bondbönor? Vilket är ert bästa recept med bondbönor? Dela gärna med er!

Har ni sett vilket väl inslaget paket?

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails