måndag 14 juli 2008

Wokade rädisor med bladspenat, kinakål och tofu


Rätt så många prylar och redskap finns i mitt kök. Prylar som min ganska nya köksvåg, citronpress, flera skärbrädor, tomatkniv, durkslag, ballongvisp, Satake's grönsakskniv, flera mandoliner, drop-stop (för vinflaskor), äggskärare, kavel, kakformar av olika slag, våffeljärn, stavmixer, slevar och tänger, och många, många fler. Många av prylarna är naturligtvis så vanliga att de med stor sannolikhet finns i varje hem. Det är klart att mycket använder jag aldrig men varje gång jag rensat bort saker (som t ex potatispressen och hålsleven) tog det inte lång tid innan jag stod vid spisen och behövde just en hålslev.
Något jag annars inte har så mycket av är kastruller och stekpannor. Fast egentligen saknar jag inte direkt fler då jag sällan gör storkok. Inte heller brukar jag laga mat till mig själv som kräver mer än två plattor, och möjligtvis ugnen, åt gången. Det räcker för det mesta med med de kastruller och stekpannor jag har - men om jag hade en wok skulle jag använt den igår till denna rätt.

Så fast jag fräste runt grönsakerna i min vanliga stekpanna, tipsar jag er om att använda en wok om ni har. Hade precis rostat lite kryddor och solrosfrön i stekpannan och tänkte inte på att den var så het. Hällde i olja och innan jag hann slänga i den färska bladspenaten hällde jag på soja. Oj, vad det spottade och fräste i pannan och snabbt slängde jag i spenaten, rädisorna och den strimlade kinakålen. Det var då tanken på en wok blev mer aktuell än någonsin.


Wokade rädisor med bladspenat, kinakål och tofu
1 port

en stor näve färsk bladspenat, ca 40-50 g
några blad kinakål, strimlad
1/2 bunt färska rädisor
rapsolja KRAV
soja KRAV
svartpeppar, nymalen
50 g tofu KRAV, Deli Bean

Tvätta och ansa rädisorna och skär dem i två till tre skivor. Dra av några blad från kinakålen och strimla. Hetta upp oljan och tillsätt bladspenaten, kinakålen och de skivade rädisorna. Tillsätt sojan. Fräs en kort stund och vänd i den tärnade tofun den sista minuten. Har du fastare tofu än Deli Bean's kan du ha i den tidigare. Peppra efter smak. Salt behövs ej då sojan får stå för det salta i rätten. Servera genast!


Smaklig spis!

2 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

En hålslev har jag faktiskt, men flera av de andra köksprylarna du räknar upp har jag inte. Ibland skulle det säkert underlätta att ha lite mer specialprylar - men allt tar plats. Även om jag sedan ett år tillbaka har ett hyfsat stort kök (förr var det minimalt, men vi bytte rum i lägenheten) är förvaringsmöjligheterna alldeles för begränsade för att kunna ha allt man vill. Ofta går det ganska bra ändå! Kikade bara in lite hastigt här för skicka en hälsning till dig. Massor med gott ser jag att du har lagat! Ha det jättebra och hoppas att du får njuta av sol och bad!

Åsa sa...

nässelblom & choklad - Tänkte just på dig i helgen och fantiserade en stund om Italien. Hade för mig att det var dit du skulle resa.
Jag har både solat och badat men det varma vädret försvann lika fort som det kom. Mycket blåst och halvdant väder. Tyvärr inte tillräckligt fint för att packa badväskan.
Passar på att inventera mina skåp, lådor och garderober istället ;-)

Ha en fortsatt härlig semester! Krams

Related Posts with Thumbnails