tisdag 2 december 2008

Majstortillas med guacamole och stuvad majs

Har ni någon gång försökt er på att laga något speciellt när ni är sjuka? Nä, jag tänkte väl det. Varför bemöda sig med något särskilt när man ändå har nedsatt smak och luktkänsla. Näsan min, ja hela huvudet känns det som, är ju fullproppat med gud vet vad. Ändå ställde jag mig häromdagen och stekte majstortillas. Varför? Jo, jag hade inte planerat att bli sjuk direkt och jag har funderat på dessa tortillas ett bra tag. Så fick jag äntligen lite tid över och ro att stå vid spisen lite längre än vanligt. Det var evigheter sedan jag åt majs och slog också till och köpte en KRAV-märkt burk majs, vars innehåll jag helt enkelt stuvade i lite smör, mjöl och mjölk.

Med blixt...
...och utan. Kan inte bestämma mig för vilken bild som är minst dålig..


Jag använde det recept som står på påsen med Saltå kvarns Majsmjöl till mina majstortillas.

Majstortillas

2 1/2 dl majsmjöl
1 dl sojamjöl (kan använda bovetemjöl eller vetemjöl)
lite salt
1 stort ägg
5 dl vatten
1 msk olivolja

Blanda de torra ingredienserna. Rör ihop lättvispat ägg och vatten och blanda ner med de torra ingredienserna. Rör tills smeten är jämn och låt svälla en stund. Rör ner oljan och stek som pannkakor ca en halv minut på var sida. Lägg dem på ett fat med papper emellan.

Nu är jag ingen hejare på "pannkakor". De blev alldeles för tjocka och det tar ett tag innan man liksom får till det ordentligt. Den första brukar bli ok. Sen fastnar de i pannan och sen på slutet blir det en och annan som duger. Men som sagt, jag har inte den blekaste aning om hur min mat smakade denna dag. Eftersom jag fortfarande är täppt i näsan och rätt "täppt" i öronen också har jag svårt att riktigt känna smaker och uppskatta det jag äter vet jag inte heller hur de tortillas som blev över smakade ett par dagar senare. Men det ska inte hindra varken mig eller er från att laga majstorillas!


Guacamolen jag gjorde var en snabbvariant och säkert missade jag någon ingrediens. Har gjort en del olika varianter efter recept så när det ska gå undan blir det bara till att finhacka en tomat och en avocado, tillsätta lite olja (ej olivolja), salt, citron- eller limejuice och så chili såklart. Detta är dock något jag definitivt måste pröva igen när jag är helt frisk! Fram till dess är det bara att hålla mig till typ pasta, kokt broccoli och morot. Till alla er andra önskar jag


Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails