onsdag 9 juli 2008

Aubergine, mango och citrontimjan


Visst är jag väl inte ensam om att gilla alla härliga frukter och grönsaker som fyller hyllorna i butikerna och som lyser upp bland torgens alla tråg? Och ja, vi är bortskämda med att ha tillgång till de flesta frukter och grönsaker året om men de kan vara ganska smaklösa vintertid. Det förstås, beror naturligtvis på var frukten kommer ifrån. Som apelsinerna t ex. De är ju definitivt mycket mer smakfulla under vintern här än vad de är nu. Däremot är persikor, plommon, jordgubbar, meloner, papaya, rabarber och inte minst den härligt söta och goda mangon, mycket mer smakfulla nu. Mangon är tyvärr allt för ofta kylskadad, dvs att fruktköttet är trådigt, vilket gör mig vansinnigt irriterad och besviken då jag skär upp den. Tänk den som ändå hade ett eget mangoträd på gården som Sailu har...

Nu hade jag en mango som legat framme på köksbänken ett tag, och härom kvällen var jag riktigt sugen på den till kvällsmaten. Men den var inte "färdig" än och var lite för hård i konsistensen för att passa för tillfället. Nu hade jag ju skalat den och skurit upp den, så vad göra? Jag sparade den i en burk i kylen till nästa dag och beslöt mig att laga mat med mangotärningar i. Mango är en frukt jag aldrig använt i lagad mat tidigare. Men den är rik på antioxidanter, innehåller kostfibrer och enligt kinesisk kostlära är mango bra vid svullen mage, uppkördhet i bröstet, illamående, kräkningar, hosta, astma och slembildning. Dock ska man akta sig för att inte äta för mycket då mango kan ge fukt som omvandlas till fukt/hetta i kroppen.
Så nu, ut på nya äventyr!



Aubergine och mango med citrontimjan
1 port

ca 100 g aubergine
1/2 liten mango (ca 60-80 g)
några cm purjolök
rapsolja KRAV
1-2 msk balsamicovinäger KRAV
1/2 citron KRAV pressad
paprikapulver
koriander, malen
flera kvistar färsk cirtontimjan
(chili explosion)
salt
svartpeppar
en stor näve bladspenat


Skala och tärna mangon, tärna auberginen och hacka purjolöken fint. Hetta upp oljan i en stekpanna och lägg i mangobitarna tillsammans med den hackade purjolöken. Låt fräsa en stund och tillsätt sedan balsamicovinäger och citronjuicen. Om du är den typen som brukar salta auberginen innan du tillagar den så strö du salt över tärningarna på skärbrädan och låter de ligga där medan mangon fräser i stekpannan. Jag saltar sällan auberginen innan tillagningen så det går alltså lika bra att hoppa över det stadiet. Blanda i auberginetärningar med de andra ingredienserna i stekpannan. Krydda efter smak. Strippa en hel del citrontimjankvistar och låt puttra och koka ihop en stund tills det hela får en glaserad känsla. Till sist blandar du i en stor näve bladspenat och servera det hela med kokt matvete eller dinkel.


Smaklig spis!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails