söndag 29 april 2007

Cyberkocksbidraget

Det är inte utan att tankarna dras till sushi den här omgången av cyberkocken. De fyra huvudingredienserna är fänkål, sesam, lax och någon typ av bär. Vanligtvis äter jag inte många fler animaliska produkter än getost och gärna en skvätt mjölk i kaffet men jubileet till ära tänkte jag använda lax i receptet. Gillar man lax går det säkert bra att steka hela bitar eller filéer istället för den minimala mängd kallrökt lax jag använt mig av. Lustigt nog såg jag just på Kinnas Blogg att hon, liksom jag kollat upp i Wikipedia vad som räknas till bär :) Själv använder jag paprika som någon typ av bär i huvudrätten och hänvisar också till Wikipedia under rubriken bär (botanik). Till min dessert använder jag dock nypon som inte är lika tvetydig i frågan om att vara eller inte vara ett bär. I skrivandets stund lagar Jamie Oliver (på tv just nu) också en rätt med lax och fänkål - två smaker som så att säga "gifter sig" liksom jag tycker fänkål och färsk vitkål gör. Och så ska det ju vara lite festligare också och då väljer jag att, trots fisken, servera ett rött vin till både huvudrätten och osten.

Fänkål med lax och tahini på spenatbädd och färskpotatis

2 fänkålsstånd
1 litet vitkålshuvud, färskt
4-5 schalottenlökar, fint strimlade
1 gul eller orange paprika
150-200 g kallrökt lax
Saften av 1-2 citroner (lite beroende på saftigheten)
1 msk tahini (sesampasta)

2-3 msk alpro sojagrädde/havregrädde
Sesamolja (vanlig neutral olja som ex raps- eller solrosolja går också bra)
Havssalt och nymalen svartpeppar efter smak


Ca 200 g färsk bladspenat

Färskpotatis till 4 personer



Koka potatisen. Ansa och strimla under tiden fänkålen och vitkålshuvudet. Fräs i sesamolja tillsammans med den fint strimlade schalottenlöken i stek- eller traktörpanna. Sänk värmen till medel och rör om med jämna mellanrum. Strimla paprikan fint och blanda i. Pressa saften ur en eller två citroner, beroende på storlek och hur saftig citronen är. Lägg i en matsked tahini (sesampasta) och låt den liksom smälta ner.
Tahinin kan ibland behöva lite hjälp på traven att smälta ordentligt så rör om ordentligt i pannan. För att få lite krämigare konsistens kan man blanda i 2-3 matskedar sojagrädde (eller havregrädde). Salta och peppra efter smak. Tillsätt eventuellt lite dragon.
Skär sedan laxen i små bitar (jag brukar använda saxen istället för kniven för detta moment). Blanda med de övriga ingredienser i pannan. Låt stå på svag värme tills potatisen är färdig. Blanda ihop dressingen till färskpotatisen och servera sedan på en bädd av färsk bladspenat och rostade sesamfrön.


Dressing till färskpotatis

3 dl sojayoghurt
1-2 schalottenlök, finhackad
1 liten röd paprika, finhackad
2 msk kapris (jag brukar finhacka den med)
1-2 msk pressad citronsaft
havssalt och nymalen svartpeppar efter smak
1 liten knippa finhackad gräslök till garnering


Blanda alla ingredienser och servera till potatisen.


I all enkelhet serveras ost efter maten. Har en gång prövat att göra egna sesamkex vilket misslyckades totalt. Jag har inte gett mig på det konststycket igen utan nöjer mig med färdigköpta sesamkakor (Risenta). Gärna med kokos i. Till ost, särskilt som dessert, passar det med något sött och i en butik här i stan gör de egen sirap till sina ostar. Min favorit är deras nyponsirap vilken köpes på lösvikt. Den är ganska trögflytande men ändå len och smidig. Som honung ungefär men med den syrliga smaken av nypon och den passar utmärkt till getost tycker jag. Efter en titt på ingredienslistan kom jag också på att jag sett några tunna frasiga fänkålskrisps; kex; sticks eller vad jag nu ska kalla dom som får ingå i min dessert.


Ost efter maten

Sesamkex
Fänkålskrisps
Chevréost (ex bioodlad från Hekking)
Nyponsirap


Bryt kexen i små mumsbitar och tryck dit en klick chevré. Lägg på fat och ringla nyponsirap över. Klart!



Se nu till att kolla in samtliga bidrag till Cyberkocken april 2007 hos Ilva. Fram till lunch i morgon måndag har vi på oss att lämna våra bidrag och sedan kommer Ilva sammanställa och ordna med röstning och allt. Ett himlans meck antar jag men som gör det möjligt för alla att lägga sin röst på det bidrag man gillar mest. Det är bara att ställa er vid köksbänken och börja laga diverse lax och fänkålsrätter :)



Smaklig spis!

4 kommentarer:

Ilva sa...

Tack Åsa! Jättefint bidrag!

Nässelblom och choklad sa...

Vilket vårigt fint bidrag. Det ser väldigt gott ut. Bra idé med ost och tillbehör till efterrätt.

Anonym sa...

Fint bidrag! jag är så imponerad uav allas bidrag :)

Anonym sa...

Låter hur gott som helst, vad duktig du är! kram åsa

Related Posts with Thumbnails