fredag 27 april 2007

Liljebaggar!


Så var det ett faktum - jag har drabbats av eller snarare - mitt land har invaderats av de vackert lackröda men ack så förödande liljebaggarna! Jag har haft min odlingslott i tre år nu och har just påbörjat min fjärde säsong. Hittills har jag klarat mig utan några större skador av dessa och andra marodörer. Kanske beror det dock på att jag inte har några liljeväxter att tala om förutom min Klocklilja (som för övrigt aldrig verkar växa till sig). Visserligen blev plocksallaten förstörd av sniglar och snäckor härom året och jordgubbarna blev förra sommaren uppätna av gråsuggor (bärklasarna blev väl något för tunga där under bladen och låg liksom i jorden och hann inte mogna ordentligt innan gråsuggorna kalasat på dom). Men i stort har jag väl inte haft några direkt problem. Så i höstas satte jag lökar av en bland mina absoluta blomfavoriter - Kungsängsliljan.
Så jo, det är sant. Jakten har börjat. Varje dag tar jag mig en tur ut och "rensar" bland blommorna. Och det gör ont i mig när jag ser den ena sköra blomman efter den andra, liksom bladen, söndertuggade och knoppar som bara trillar av. Men vad gör man inte för lite ögonfröjd...en och annan lilja klarar sig allt :)

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails