lördag 23 juni 2007

Kall grön sås



Idag regnar det inte längre och solljuset skymtar igenom emellanåt. Sitter här och myser och lyssnar till årets första sommarpratare i radion. Han som fått äran att förgylla en och en halv timma denna midsommardag är självaste Ulf Lundell. Missade du programmet kan du alltid lyssna på reprisen ikväll kl 22.15. Dessutom finns en hel rad andra sätt att lyssna. Via webbradion är ett av de bättre sätt då du kan välja själv när helst du vill lyssna :) Vill du veta allt om Uffe så kolla här.

Nu var det ju det här med den gröna såsen jag lovat recept på. Är lite kluven till det då jag egentligen inte riktigt gillar den. Denna kalla gröna sås är något jag ätit på midsommar till färskpotatis och lax. Jag har fått receptet av min mamma som i sin tur fått det av en granne till oss när jag var liten om jag inte minns fel. Har faktiskt prövat att byta ut gräddfilen och majonnäsen med sojayoghurt och en veganvariant av majonnäs. Måste tyvärr erkänna att det inte alls smakade särskilt gott. Så, därför använde jag nu orginalingredienserna. Men ändå blev jag inte riktigt nöjd. Kom på att jag egentligen inte tycker om majonnäs. Har för mig att jag gjort såsen på bara gräddfil. Kanske blev dessutom lite för mycket på en gång. Jag som inte är så van vid ägg- och mjölkprodukter längre. Men det är en mycket enkel och god sås som håller sig ett par dagar i kylen. Gillar du att bjuda på mat men inte vill spendera allt för mycket tid i köket är den alldeles utmärkt i sommarvärmen. Så förutom till nykokt färskpotatis passar den kalla gröna såsen säkert till grillat också.



Kall grön sås

3 dl gräddfil
2 dl majonnäs
250-300 g hackad spenat
1-1 1/2 tsk italienska salladskryddor
2 tsk körvel
2 tsk dragon


Blanda gräddfilen och majonnäsen i en stor bytta. Tillsätt den tinade och väl avrunna hackade spenaten. Blanda i kryddorna och rör ihop. Klart!


Smaklig Spis!

Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails