måndag 1 oktober 2007

Vegetariska världsdagen 1/10

Säg mig vad det inte finns någon världsdag för! Fast jag inte ätit en enda köttbit på flera år hade jag ingen aning om denna dag. Men nu är det visst så. Idag, den 1:e oktober är det den Vegetariska världsdagen. Tydligen har denna dag anor redan från 1950-talet! Anledningarna är många till varför jag inte längre äter kött. Det började en gång då jag på grund av sjukdom började avstå från främst fläskkött i alla former och mjölkprodukter. Allteftersom fick jag lära mig hitta för mig nya proteinrika ingredienser. Kanske var allt inte nytt direkt som exempelvis bönor och linser utan det var snarare hur de skulle tillagas som jag fick lära mig och hur använda i min egen matlagning.


Nu är det inte enbart sjukdomen som hindrar mig att äta kött - jag skulle mycket väl kunna äta nötkött, lammkött och annat mer renare kött än det från grisen. Men med åren har jag även upptäckt en del andra orsaker till att jag gärna lever på en kost utan animaliska ingredienser. Miljön till exempel är en stor bidragande orsak. Det kostar på att hålla sig med djur. Att den samlade mattillgången på jorden är så uselt fördelat är en annan. I vissa delar av världen äter vi så mycket att vi nästan spricker medan vi i andra delar inte ens lever tills vi blir 5 år.


Svenska Vegetariska Föreningen har gjort en broschyr med information om kött- och fiskproduktionens negativa konsekvenser. Där kan man bland annat läsa om att köttproduktionen är slöseri med både mark och vatten.

Lantbrukets djur konkurrerar med människan om mat, men också om mark, vatten och bränsle. Medan över 800 miljoner människor i världen är allvarligt undernärda och 20–60 miljoner svälter ihjäl varje år, exporterar många fattiga länder grödor som är utmärkta som människoföda till i-länderna som djurfoder.
Bara i Europa går 60 procent av spannmålsproduktionen till djurfoder. Det går åt minst tio gånger så mycket mark till köttprodukton än odling av motsvarande närings- och energiinehållsmässiga vegetabilier. I en artikel Worldwatch Institute kan man läsa om hur energikonsumtionen hela tiden slår nya rekord. I deras nya rapport Vital Signs 2007-2008 vilken visar på 44 trender som formar vår framtid och vi behöver hejda vår konsumtion av energi och andra källor som bidrar till vårat världsklimat. Världens 6.6 miljarder invånare, med ett ständigt växande antal, ställer stora krav på vårat ekosystem vilket vi alla är beroende av. Köttproduktionen slog 2006 rekord med 276 miljoner ton. I snitt blir det 43 kg/person. Köttproduktionen är den största bidragande orsaken till ökad odling av sojabönor som med sina snabbt växande plantage i sin tur leder till att 22 miljoner hektar tropisk skog och savann kommer försvinna inom en snar framtid.


Anledningar till att inte äta kött slutar inte här men det beslutet lämnar jag över till er, mina läsare. Hos Djurens rätt kan du exempelvis hitta ännu fler argument till mindre kött i din kost.


Så dagen till ära vill jag ändå uppmana er om att avstå från kött idag. Och varför inte också införa en eller ett par köttfria dagar i veckan. Jag hoppas kunna bidra med ett eller annat köttfrittrecept ni kan pröva framöver.




Lycka till i köket!

3 kommentarer:

görel sa...

Äsch, såg det för sent! Men köttet som ingick i middagen var i alla fall älgkorv, lite bättre än ko och gris (älgen var förhoppningsvis också glad in i det sista).

Anonym sa...

Nähä, det hade jag ingen aning om, som den vegeterian jag är (eller fuskveg som äter fisk....)

Trevlig blogg som jag kommer åter till!//M

Åsa sa...

görel - det låter spännande med älgkorv. Och en köttfri dag (eller fler) i veckan kan man ju ha vilken som :)

minks - Välkommen! Det finns visst dagar för allt ;) Kanske finns det någon internationell fiskdag att uppmärksamma :)

Related Posts with Thumbnails