onsdag 24 oktober 2007

FN-dagen!

Idag, den 24 oktober är en dag att lägga på minnet. Idag är det nämligen FN-dagen, en dag värd att uppmärksammas. Efter andra världskriget, 1945, skrev FN:s dåvarande 51 medlemsstater under FN-stadgan. En stadga enligt vilken FN ska arbeta för fred, säkerhet och mänskliga rättigheter och social utveckling. Idag är 192 stater medlemmar i FN.


Fem minuter i åtta på morgonen den 6 augusti 1945 utplånades staden Hiroshima i Japan. Ett amerikanskt flygplan hade sprängt den första atombomben. Tre dagar senare släpptes den andra atombomben över Nagasaki. 200.000 människor brändes till döds. Under sex år hade andra världskriget rasat. Stora delar av Europa låg i ruiner och så många som 60 miljoner människor kan ha dödats. Svält och sjukdomar härjade. Föräldralösa barn drev omkring. Människor var på flykt från sina hem. Här, i andra världskrigets slutskede, föds den nya säkerhetsorganisationen Förenta Nationerna. Den 24 oktober 1945 trädde FN:s stadga i kraft. 51 stater var medlemmar från början och lovade därmed följa FN:s stadga och rädda kommande släktled undan krigets gissel, som det står i inledningen.


FN arbetar förutom med millenniedeklarationen även inom fem andra större områden; Utveckling och fattigdomsbekämpning; Fred, säkerhet och nedrustning; Mänskliga rättigheter
och demokrati; Miljö och hållbar utveckling samt hur göra för ett starkare FN. För er som vill veta mer om FN, Svenska FN-förbundet och FN:s millenniedeklaration är det bara att surfa på!



Se vad som händer idag nära dig! Förhoppningsvis kan du även få tag på en sådanhär smarrig bakelse dagen till ära :)









Citat och bilder är hämtade från Svenska FN-förbundets hemsida

3 kommentarer:

görel sa...

Jag FÖRSÖKTE verkligen få tag i FN-bakelserna igår, men de stod ingenstans att finna i Uppsala! På FN-förbundets sida nänmde de två ställen i Uppsala, men där förstod de inte vad jag pratade om. Synd, den såg så god ut!

görel sa...

Du har förresten fått en sån härn bloggutmaning av mig - du får anta den om du har lust!

Åsa sa...

görel - Men vad tokigt. Det borde faktiskt FN-förbundet få veta. Jag hann inte ens ge mig ut på jakt efter bakelsen jag. Får väl fixa ngt gott i helgen istället ;)

Ska försöka mig på utmaningen oxå. På återseende :)

Related Posts with Thumbnails