söndag 4 maj 2008

Sallad på morötter, rädisor och rabarber


Det har varit en helt makalöst tråkig vinter här. Eller egentligen var det ju inte vinter alls i meteorologisk mening. Det var som en enda lång och plågsam dimma. Grått, grått, fuktigt, disigt och tråkigt. Så när våren började komma igång - vad hände då om inte det att vintern kom till stan! Jorå. Det har väl inte undgått någon att det snöade till påsk! Hur fint vinterväder som helst. Flera minusgrader, sol och gnistrande snö.
Men då kom ju våren av sig och nu verkar det mesta stå på ändan. Allt fullkomligt exploderar. De fina körsbärsträden blommade liksom inte färdigt innan löven sprack ut och liksom blandades med blomningen. Dessutom har en del blommor blivit skadade av den korta vintern. Och på bara tre dagar har träden utanför fönstret fått en skir ljusgrön vårskrud på sig. Snart är de stora nog att täcka solstålarna från att nå in genom mina fönster.
Det är både skönt och inte skönt. Mest bra är det för växterna såklart men jag tycker det är så mörkt och dunkelt här inne. Bästa tiden är på våren och hösten då solen står lite lägre på himlen. Någon eller ett par veckor på våren och dito under hösten är den enda tiden på året jag har direkt solljus in hit. Men se till att gå ut då hör jag er alla skrika i kör! Okej, okej - men det är lite trevligt med naturligt ljus inne också om man nu inte alltid kan gå ut när andan faller på.


Och så var det mina rabarber också. Jag blev lite orolig där ett tag då de knallrosa knölarna redan börjat sticka upp ur jorden ett tag innan snön kom. Men nu har de skjutit i höjden och i fredags skördade jag faktiskt årets första stjälkar. Har lagt socker och andra sötsaker på hyllan för ett tag så någon rabarberpaj var inte att tala om. Men vad göra? Jag har bara använt rabarber till bakverk, pajer, kräm och annat sött. Det fick helt enkelt bli en sallad till att börja med. Får se vad jag ska göra med alla mina rabarber framöver.



Sallad på morötter, rädisor, rabarber och limabönor

morötter, fint riven KRAV
rädisor, fint skivade
rabarber, fint skivade
limabönor KRAV
flingsalt
svartpeppar, nymalen KRAV
olivolja, ekologisk


Tvätta, skala (om det behövs) morötter och riv fint. Jag brukar använda den fina sidan på rivjärnet då morötterna blir så saftiga och goda än att rivna de grovt. Tvätta och skiva rädisorna och några rabarberstjälkar mycket tunt. Blanda allt i skål med olja och kryddor. Vill du ha en lite matigare variant blandar du i förkokta limabönor också. Pressa ev lite färsk citronsaft över eller några stänk god hallonvinäger. Det är en frisk och krispig sallad som duger bara som den är - utan sällskap - om man bara vill äta kallt.


Smaklig spis!

4 kommentarer:

Daniel Roos sa...

Gott att ha rabarber i sallad det ska jag prova ha det så bra mvh Daniel

Åsa sa...

daniel roos - ja, det var inte så dumt. Rabarberna är ju sura och funkar väl egentligen bäst ihop med socker. Men morötterna är ju söta och med lite god olivolja också så blev det riktigt gott.

Vera sa...

Vilken läskande sallad du verkar ha gjort! Härligt med lite krisp efter ett långt vintermos :)

Åsa sa...

vera - Den blev riktigt god och river man morötterna på den fina sidan av rivjärnet så blir det riktigt saftig och gott. För en lite matigare variant är det bara att blanda ner lite bönor.

Related Posts with Thumbnails