tisdag 4 september 2007

Interfood 07

Efter en hel dag på matmässan Interfood 07 på Svenska mässan i Göteborg sitter jag här och försöker smälta alla intryck från och av människor, surr, förpackningar, maskiner, dofter och så vidare. Det är mycket information på en gång. Tur att mässan varar i 3 dagar :) Årets tema är eko och en avdelning, Ekostaden, var alla producenter, grossister för ekologiskt och biodymaniskt odlad mat och annat löst folk samlade. Med hjälp av Tomas Tengby följde på scenen det ena miniföredraget efter det andra.

Och hade det inte varit för min vän Johanna Stål, chefsredaktör på Camino, skulle jag förmodligen varit utan både kaffe och bulle som ett viss lila kaffemärke bjöd på. Tack Johanna! Det var en välbehövligt paus under vilken jag passade på att lyssna till Tomas Berglund, vd för Almnäs Bruk i Hjo.


Lite senare sprang jag på min kompis Jessika Kjellgren och hennes arbetskamrat från Sackeus, en stor livsmedelsgrossist för Fair Trade produkter. Hrm, det är väl där jag måste köpa mitt kaffe förstås och kakao och te och choklad och marmelad och...ja, det finns en hel del varor att välja mellan. Tyvärr hamnade S:et i Sakeus bakom Linda Årlud. Som tur är syns det tydligt var de kommer från på Jessikas tröja som för övrigt kommer från Dem Collective.


Och maten! Den kräver absolut ett eget inlägg. Det såg inte mycket ut för världen först. Den serverades på en sådandär typiskt amerikansk matbricka, som bara finns på film trodde jag ;) vilken är som en tallrik och bricka i ett. Men den var gudomligt god!!! Kan det bli annat med råvaror från Årstiderna och självaste kocken Rune Kalf-Hansen bakom menyn? Och så hittade jag en rolig grönsak jag aldrig sett tidigare och smakade på min från och med idag godaste "krydda" som är en blomma men vars blad man kan äta. Den ska definitivt odlas på min lott nästa år! Men nu är jag så trött och måste sova så jag orkar en dag i morgon också. Då gäller det maskiner av alla de slag; kaffe, disk, kassa, mixar, pressar och annat matnyttigt för att driva ett café.

2 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Vad kul det verkar ha varit! Jag ligger lite efter och har nu uppdaterat mig och även kommneterat lite längre ner.

Åsa sa...

Eva - Har lite hemmatid idag på förmiddagen men ska strax iväg igen för en sista tur till mässan! Inte helt lätt, men ganska kul ändå, att hänga med i detta nästintill heltidsjobb med bloggande :)

Related Posts with Thumbnails