tisdag 11 september 2007

Mera Interfood 07

För att vara en mässa för restaurang och storkök är jag förvånad över hur lite smakprover det bjöds på och än mindre ställen att fika/äta vid som fanns där. Nu höll jag mestadels till i Ekostaden och upptäckte vid en rundvandring att det faktiskt bjöds på mer mat i den stora hallen. Och inne i vinhallen kan jag bara ana hur mycket det bjöds på, om än mer i flytande form ;) En och annan liten kaffe slank dock ner. Men tur var kanske det, denna brist på mat, för restaurangen inne på själva mässan. Och hade inte jag tur som lunchade där! Blev först inte direkt imponerad av de blöta plastbrickor - sådana där med färdiga fack i liksom, som man bara ser i amerikanska filmer - men jag hittar inte ens ord att beskriva hur gott jag tyckte allting smakade. Det var så gott att jag helt enkelt var tvungen att börja forska lite kring maten.


Och det visade sig att det var självaste Årstiderna som stod bakom restaurangen. Årstiderna som för övrigt hade en av de snyggaste utställningarna på mässan i mitt tycke. Årstiderna är ett lantbruksföretag med egen odling på tre gårdar i Danmark. De säljer och levererar matlådor fyllda av ekologisk frukt och grönt direkt till din dörr! Årstiderna grundades för snart tio år sedan av René Geroge Jensen, Rune Kalf-Hansen, Sören Ejlersen och Thomas Harthag. För närmare presentation av denna kvartett föreslår jag att du tar en titt här. Årstidernas filosofi är att Vi är det vi äter och visst har vi väl hört det förut om än i kanske lite annorlunda sammanhang. Men personligen tilltalar denna filosofi mig i allra högsta grad. På deras hemsida kan man läsa att de ser människan som ett självständigt ekosystem och att vad vi gör med naturen liksom kommer tillbaka till oss genom miljö mat och vatten. Vårat naturliga beroendeförhållande mellan natur och människa vill Årstiderna ta vara på och vårda på ett så smart sätt som möjligt. Genom att odla ekologiskt gör man just det och producerar på så sätt mat på ett hållbart sätt.


Och vilka lådor sen du kan beställa! Lådor fyllda med säsongens färska ekologiska råvaror. Du kan välja mellan t. ex. Mixlådan, Baslådan, Stora fruktlådan, Singellådan och det finns t.o.m. en fisklåda! Kika här för att se alla olika lådor du kan få levererade från Årstiderna.


Och, nej, jag har inte glömt maten. Snarare tvärtom! Jag kan verkligen inte komma ihåg när jag åt så god mat senast. Och jag är övertygad om att det dröjer ett tag tills jag smakar något i den klassen igen. Alltså lär det ju dröja tills jag glömmer den ;) Maten liksom bara smälte i munnen. Som jag skrev så var jag inte så imponerad av plastbrickorna men det var bara att fylla den så gott det gick. Först en kall broccolisallad gjord på kokt broccoli, persilja, olivolja, citron salt och peppar, på med grillade majskolvar och basilikasås och så en varm tomatbuljong i vars glas de fiskätande gästerna fick grillad lubb på spätt nerstucken, och en busenkel men ack så god efterrätt serverad i glas den med. Efter vad jag förstår är det självaste kocken Rune Kalf-Hansen som ligger bakom recepten. Årstiderna har gjort flera tusen recept genom åren och ett av dom är efterrätten var så god, så god så den har jag skrivit ner till er direkt. Och det receptet går också att hitta, liksom många av alla recepten de gjort, om du klickar här. Vill här också passa på att tacka Birgitta på Årstiderna som hela tiden fanns till hands att svara på alla mina frågor.
Tack för hjälpen!



Äppelsallad med chokladboll

4 personer

4-6 äpplen
2-3 dl apelsinjuice
1 msk hackad timjan
40 g mörk choklad
50 g honung
50g smör
40 g havregryn
1 msk kokosflingor


Smält chokladen försiktigt tillsammans med smöret och honungen. Rör sedan i havregrynen och låt blandningen stelna. Gör bollar som du rullar i kokos. Servera bollarna med tunna klyftor av äpplen som marinerats i apelsinjuice smaksatt med timjan.


Smaklig spis!

3 kommentarer:

görel sa...

Chokladboll - det påminner om de gigantiska danska glassarna med kokosboll på toppen!

Årstiderna levererar till Uppsala också, och vi prenumererade på både frukt och grönsaker ett tag. Men det visade sig att det mesta av grönsakerna kom på lastbil från Danmark vilket inte kändes helt OK. Nu köper vi grönsaker från en gård utanför stan, men jag tittar fortfarande på Årstidernas recept ibland!

Åsa sa...

Görel - Ja,det är ju det där med transporter. Blir ju närmare förstås här på västkusten. Men att kunna handla alldeles utanför stan låter ju toppen :)

Nässelblom och choklad sa...

Åsa, det låter ju hur gott som helst. Vad härligt att få smaka så perfekt tillagade råvaror på en mässa. Jag önskar att jag hade varit där. Efterrätten verkar också supergod. Jättekul att få ta del av detta!

Related Posts with Thumbnails