onsdag 19 december 2007

Mammas plattebröd



Det blir ingen riktig jul utan mammas plattebröd! Alltså, hon behöver inte baka bröd till mig men jag använder hennes recept. Det är inget särskilt julbröd som exempelvis vörtbrödet utan har väl snarare blivit en tradition. Jag tror det är samma bröd som många även bakar i stekpannan och således kallar det för stekpannebröd. Hos Arla hittade jag ett recept där de skriver att stekpannebröd är en svensk motsvarighet till indiskt nanbröd. Jag har googlat runt lite och letat recept och upptäckt att mammas recept innehåller mer smör och resultatet blir snarare ett fikabröd än ett lunchbröd. Visserligen är det inte helt fel att starta julaftonen med en varm brödbit där både smöret och osten fått smälta lite :)

Ett tillägg har jag dock gjort själv till mammas recept och det är kryddningen. Som den anisälskare jag är, tillsätter jag naturligtvis ett par tsk anis och ev fänkål i degen. Detta är självklart valfritt och beroende på vad du ska ha brödet till kan man krydda med lite vad man känner för. Helt okryddat är naturligtvis hemskt gott det med :) Lite modifierat är även mjölmängden som jag ökat lite av rågsikten och då minskat lite av vetemjölet.



Plattebröd


100 g smör
5 dl mjölk
2 msk sirap
1/2 dl socker
50 g jäst
3 dl rågsikt
10-11 dl vetemjöl

ev ett par tsk mald anis och fänkål


Smält smör och häll i mjölken. Värm till ca 37 grader. Smula jästen i en bunke och häll över degvätskan. Blanda i sirapen och sockret. Blanda kryddorna i rågsikten innan du häller i mjölet i vätskan. Rör sedan ner vetemjölet. Spara en del till utbakningen och låt hellre degen vara lite "blöt" än att ha för mycket mjöl i redan i det här stadiet. Täck med bakduk och låt jäsa i ca 40 min. Stjälp upp på bakbord och knåda degen en stund.

Beroende på storlek på platta/plattor kan antalet variera. Även beroende på hur tjocka du väljer att göra dom. Det här receptet räckte till 4 för den mindre plattan och 7 för den lite större, mellanplattan (jag har tre olika storlekar på mina plattor). Kavla ut rundor och pricka med en gaffel. Sätt på plattorna på medel/högvärma.

Nu kan det vara lite trixande med just värmen på plattorna. Alla plattor är lite olika också så man får vara med hela tiden och kolla så inget bränner vid. Vanligtvis blir de första kakorna lite svartare men snart har man fått in "den rätta knycken". Jag höjer och sänker värmen lite om vartannat under tiden jag bakar plattebrödet. Det gäller att vara med hela tiden bara.
Grädda ca 3-4 minuter på vardera sida och låt svalna på galler. Lägg gärna en bakduk över när allt är klart och glöm inte att smaska på en alldeles nygräddad :) När plattebröden svalnat är det bara att stoppa i frysen. Busenkelt att ta fram senare och de tinar fort i ugnen. Det blir som att äta nybakat bröd igen :)



Smaklig fika!

2 kommentarer:

Lisa sa...

Åh, jag älskar såna här bröd. Synd bara att jag har gas så det får väl bli stekpannan som åker fram.

Uppdatera gärna din länk till höger eftersom jag flyttat till Taffel.se

Gooood jul!

Åsa sa...

Lisa - Jamen såklart! Jag har ju bara uppdaterat i min reader och bland mina bokmärken men helt glömt min egen bloggsida!

Ja, gas i all ära men ibland behövs allt en platta ;-)

Related Posts with Thumbnails