tisdag 11 december 2007

Dijon- och balsamicostekt paprika med lök och ärtor



För att pigga upp mig lite här i mörkret stekte jag en stor orange paprika och gröna ärtor till middag idag. Nu tillhör paprika det så kallade solanaceae-släktet, potatisväxter, som till exempel då potatis men också tomat, aubergine, physalis och faktiskt även tobak. Dessa potatisväxter är inte att rekommendera om man lider av ledproblem som exempelvis reumatism. Alltså inte bästa maten för mig men det hoppas jag då balansera med vanlig gul lök som enligt kinesisk kostlära sägs eliminera kyla, cirkulera qi och eliminera stagnationer och lök stärker qi och hjälper tarmrörelserna. Gul lök är lämplig vid bland annat förkylning, snuva, aptitlöshet och svaga muskler. Och de fiberrika gröna ärtorna fuktar och aktiverar tarmarna, när qi, blod och vätskor samt eliminerar svullnader och motverkar hudutslag. Låter utmärkt tycker jag för en mulen dag som denna.



Dijon- och balsamicostekt paprika med lök och ärtor

1 orange paprika
1 liten gul lök
gröna ärtor
solrosolja
1 tsk dijonsenap
1-2 msk balsamicovinäger
svartpeppar, nymalen
ev salt

Skär paprikan och löken i strimlor och låt steka på medelvärme i ca 20 minuter. Tillsätt ärtorna, dijonsenap och balsamicovinäger och låt koka ihop. Krydda med nymalen svartpeppar och salta eventuellt efter smak.


Smaklig spis!


Inga kommentarer:

Related Posts with Thumbnails