torsdag 17 april 2008

Äppel- och päronbitar med olivtofu och timjan


Mera frukt i maten. Trots att jag tycker det är superkul att laga mat så vill jag oftast att det ska gå fort. Nu verkar jag dock ha en något dålig och misskalkulerande tidsuppfattning om saker och ting. Jag är säkert världens största tidsoptimist! Saker jag tro ska gå snabbt, tar såååå mycket längre tid i verkligheten. Och som tidsoptimist skjuter jag gärna fram saker av just samma anledningen att jag tror det kommer gå fort när jag väl gör det. Konstigt nog verkar jag aldrig lära mig.

Hur som helst denna maträtt gick faktiskt fort. Under tiden pastan kokar fixar man resten i stekpannan. När pastan är kokat klar är det bara att servera. Och om ni undrar vart olivtofun tagit vägen på bilden, beror det på att jag tog ur en sked med frukthacket och fotade innan jag blandade i tofun.




Äppel- och päronbitar med olivtofu och timjan
1 port

1 äpple, sött
1 litet päron
2 schallottenlökar, banan
en bit olivtofu (eller annan fast tofu av smak) Ekologisk
timjan, färsk KRAV
olivolja KRAV
flingsalt
svartpeppar, nymalen

Under tiden fullkornspastan kokar skalar och hackar du schallottenlökarna. Använd gärna bananschallotten. Har du vanlig liten så ta en till. Stek lätt i den varma olivoljan och skär den tvättade frukten i ganska små bitar. Lägg i stekpannan tillsammans med löken. Tänk på att inte ha allt för hög värme. Salta och peppra. Jag råkade ha en kvist backtimjan från min odlingslott liggande på köksbänken som jag använde men det går lika så bra med den färska KRAV-odlade man kan köpa i affären. Ta en ganska stor bunt och hacka fint. Smula eller skär till sist ner tofun och vänd ihop fruktbitarna. Häll av vattnet från pastan och servera!




Smaklig spis!

3 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Det låter ju jättegott! Kul med nya tips på hur tofun ska tillagas, för den behöver onekligen lite sällskap.

Sara sa...

Det där lät jättespännande! Vad roligt att bjuda pånågot lite ovanligare!

Åsa sa...

nässelblom & choklad - Det var gott ;-)

sara - jag har ofta frukt med i varm mat. Det kanske inte är så vanligt men är lika gott för det :)

Related Posts with Thumbnails