måndag 5 maj 2008

Snabb potatissoppa med löktrav


Under en morgonpromenad i helgen plockade jag med mig en stor bunt med löktrav. Jag tycker den är både stark och mild på samma gång och lite bitter i eftersmaken. Kan inte riktigt bestämma mig om jag gillar den eller inte. Förra året läste jag ett inlägg hos Nässelblom & Choklad som gjort löktravssmör vilket jag såklart redan prövat. Riktigt gott var det på lätt förvällda sockerärtor, sugar snaps och färsk sparris och kokt färskpotatis. Den är inte så god att göra grönsallad på men några blad och blommor kan man definitivt blanda i för smakens skull. Men vad ska jag göra av den nu då? Har googlat och det finns inte mycket i matväg att hitta med just löktrav. Kan dock tänka mig att Karin Fransson är en flitig användare av löktraven.
Som första experiment blev en snabb potatissoppa med en stor, stor näve löktrav i. Här kommer receptet på den.




Enkel potatissoppa med löktrav
1 port

2-3 potatisar, företrädesvis sparrispotatis
1 morot KRAV
1 liten palsternacka
ca 10 cm purjolök
en STOR näve löktrav
rapsolja KRAV
örtsalt ekologiskt
svartpeppar
vatten (ev grönsaksbuljong)


Strimla purjolöken och löktraven och fräs i oljan en stund. Skiva moroten och palsternackan och låt de även fräsa lite i kastrullen tillsammans med löktraven. Skrubba och putsa potatisen och skär den i mindre bitar. Häll på vatten i kastrullen och låt koka upp. Vill du så tillsätt lite grönsaksbuljong. Jag har en väldigt smakrik sådan och valde bort den då jag var nyfiken på löktraven. Tror att den kommit bort sig i smaken av buljongen annars. Jag kryddade soppan endast med örtsalt och lite svartpeppar. Låt koka på medelvärme under lock i ca 20-30 minuter eller tills potatisen är färdig - innan den är sönderkokt alltså :) Häll upp och servera soppan direkt. Garnera med några löktravsblommor och knapra gärna på lite gott knäckebröd till.




Smaklig spis!

2 kommentarer:

Nässelblom och choklad sa...

Härligt med löktrav i soppan. Det ser gott ut. Skrev äntligen om almfrön idag (som jag sa för nästan ett år sen, ojojoj). Då såg jag att du just lagt in löktrav, så då blev jag ju tvungen att tipsa om det.

Åsa sa...

nässelblom & choklad - Vad kul! Tack! Det var inte lätt att hitta något om löktrav och mat via google. Du fick många träffar samt div odlings- och plantsidor. Kanske har vi startat en ny trend? Vi startade ju "småkakertrenden" med våra schackrutor ;-)

Related Posts with Thumbnails