måndag 12 maj 2008

Sallad på blomkål, aubergine, berglinser och röd quinoa


Jag har alltid tyckt om att laga mat och jag var nog inte så gammal när jag började hjälpa mamma i köket. Jag minns att jag fick vända fisken i ägg och sedan i ströbröd. Och jag fick passa på grytorna och röra om då och då. Och jag hällde i mjölet till bulldegen som gick i stora assistenten och fick ibland rulla småkakor. Till en början lärde jag mig laga vissa rätter som vi åt hemma och det var väl inte förrän jag flyttat hemifrån som jag på allvar lärde mig mer om att laga mat. Men det flöt på och jag prövade många recept. Det var från tidningar, kokböcker och även från det receptregister jag under flera år prenumererade på. Men så ställdes allt på ändan. Jag skulle sluta äta mjölkprodukter samt utesluta fläskkött och i sinom tid även utesluta allt kött.

Genom denna ganska stora förändring i min kost tvingades jag hitta nya ingredienser och lära mig nya tillagningsmetoder osv. Till en början blev det ganska tråkigt och det var verkligen en utmaning. Med tiden har det blivit bättre och idag är jag glad att jag tvingades till denna omläggning av dieten. Mycket mer grönsaker, kryddor och andra ingredienser har hittat in i mitt kök som troligtvis aldrig annars gjort det.
Något jag förundras över är dock hur andra alltid undrar hur jag vet och kan laga mat utan att göra en bestämd maträtt eller följa ett bestämt recept. Men det gör jag. I alla fall då och då. Oftast bara en gång och sedan blir det att laga på känsla. För det mesta lagar jag efter smak och kryddning. Samma ingredienser som t ex lök. morötter, selleri och kikärter kan få helt olika resultat beroende på om jag använder soja och citrongräs eller spiskummin och chili.


Allt som oftast blir det alltså mycket skivande, rivande och hackande av grönsaker som får samsas i stekpannan. Ibland blir det en rätt av det råare och kallare slaget. Eller ljummen som denna sallad. Vad gäller berglinserna och quinoan är måtten okokta och jag vet inte hur mycket det blev i färdigkokt form. Börja med berglinserna som tar ca 15-25 minuter.



Ljummen sallad på blomkål, aubergine, berglinser och röd quinoa
2 port

1/2 aubergine, tunt skivad
3-4 blomkålsbuketter 1 dl berglinser (gröna linser, belugalinser eller andra små linser av eget val)
1 dl röd quinoa
olivolja
chilipeppar
grill och röksmak från "BBQ & Grill Mesquite" (Santa Maria)
flingsalt
en stor knippe färsk koriander

Koka berglinserna och quinoan, i varsinn kastrull. Skiva auberginen och blomkålen i tunt. Lättast är med hjälp av en mandolin. Skär sedan auberginen i smala strimlor. Blanda i skål. På med olivolja. Då auberginen är rå drar den åt sig en del så använd gärna händerna och blanda runt ordentligt. Krydda efter smak. Rör i de färdikokta linderna och quinoan. Salta och häll ev på mer olivolja. Rör till sist i en stor knippe färsk, hackad koriander.


Smaklig spis!



3 kommentarer:

Anonym sa...

Berglinser har jag aldrig smakat, måste träna upp mig på linser helt och hållet. Pytsat i röda linser i curryrätter nån gång men quinoa älskar jag!

Nässelblom och choklad sa...

Vad trevligt att läsa om din matutveckling. Ibland är det ju så att det som först är jobbigt kan bli något riktigt bra. Hade du inte ändrat dina matvanor hade du kanske aldrig börjat blogga! Och det hade varit synd!

Åsa sa...

karinw - Välkommen hit! Åh, det finns massor av små trevliga linser att ha i sallader och diverse maträtter. Och det bästa är att de inte behöver ligga i blöt och koka så länge som bönor.

nässelblom & choklad - Haha! Jag tror det är just bloggandet som fått mig att gå upp i vikt ;-) Tänker ju inte på annat än mat och bak och vill bara laga mer och pröva nytt hela tiden.
Jag lade om min kost för ungefär 7-8 år sedan men har fått ett rejält uppsving det senaste året - tack vare dig juh! (och en del andra bloggare)

Related Posts with Thumbnails