fredag 9 juli 2010

Jag - en kallblodig massmördare!


Det hade redan gått flera veckor, kanske månader, sedan jag spanat första intrånget. Denna gång har de varit förhållandevis lugna och fåtaliga. Men så igårkväll upptäcktes en hel armé som invaderat hela området. Inom loppet av en minut hade jag tagit död på sex stycken av dom. Med mina bara händer. Slaget är över för dagen men jag vet att fler kallblodiga mord kommer ske under en lång tid framöver...


Ja, jag pratar naturligtvis om bananflugorna! Jag är annars en ganska blödig person och dödar inte i onödan. Gillar absolut inte småkryp som spindlar och annat men brukar fånga i burk/papper eller vad som nu kan vara lämpligt och släppa ut krypet. Det finns dock två små levande kryp som jag inte har mycket till övers för och som inte gärna slipper undan mina nypor - pälsängrar och bananflugor. De förstnämnda är ju skadeinsekter och de sistnämnda - ja, vad ska man säga om dom? Nu mer än någonsin gäller det att hålla rent i köket och i alla fall försöka minska på de allt för lockande äggläggarplatser för bananflugan som t ex gamla matrester i diskhon, odiskad disk, gamla vinflaskor och främst ruttnande och jäsande frukter och grönsaker. Bananflugor har varit på tapeten här i bloggen tidigare och de lär komma igen och igen och igen :/ Det är nästan så man tror de lägger sina ägg precis överallt men de är riktiga hejare på att föröka sig då honan lägger runt 500 ägg! Det tar ca en vecka från ägg, via larvstadiet, till fluga. Sen parar de sig med detsamma. De lever ju bara knappt tre veckor och får väl lägga på ett kol för att hålla sin art vid liv kan jag tro.
Kan inte ens föreställa mig hur det skulle vara att bara finnas vid liv i max 20 dagar, från födsel till död. Undra hur vårt samhälle hade sett ut då??

3 kommentarer:

LisaFW sa...

Det börjar med en knappnål, slutar med en silverskål!

Åsa sa...

Lisa - Hahahah! Ja, vem vet sniglarna ute i odlingslotten ligger iaf risigt till ;-)

Anonym sa...

Använd rödceder, de tycker inte om lukten så du lär snabbt bli av med dom. Både pälsängrarna och bananflugor. Vi köpte in vårt på: www.rodceder.se / Tack för en bra blogg

Related Posts with Thumbnails